Kwestie holistycznego podejścia, kompetencji wyższego rzędu: twardych i interpersonalnych ("miękkich"), z roku na rok nabierają większego znaczenia, w zakresie przetrwania w biznesie. W dobie dynamicznych zmian i rozwoju AI, chcąc stać się niezastąpionym liderem, warto posiąść wiedzę oraz umiejętności, gwarantujące teraz i w przyszłości bycie produktywnym.
Certyfikowana Ścieżka rozwoju Lidera Utrzymania Ruchu i Pracownika Technicznego – poziom średnio zaawansowany [91h], skierowana jest do osób przedsiębiorczych, które chcą zdobyć praktyczną oraz skondensowaną wiedzę w zakresie obejmującym utrzymanie ruchu, infrastruktury i zarządzania czynnościami technicznymi. Podczas trwania dowiedzą się Państwo całego spektrum aktualnych oraz planowanych działań w tym zakresie. Swobodnie będziecie się poruszać w każdym otoczeniu biznesowym, zabezpieczając swoje interesy na odpowiednim poziomie i dbając o zrównoważony rozwój.
Informacje o kursie:
- 13 dni warsztatowych
- 91h zegarowych
- Ograniczona liczba miejsc
- Kolejność modułów może się zmieniać w razie zapotrzebowania uczestników
- Każdy moduł rozpoczyna się i kończy wewnętrznym testem jednokrotnego wyboru, sprawdzającym poziom wiedzy przed i po odbytym kursie.
Większość modułów potrafi zastąpić roczne studia podyplomowe, dlatego też istnieje możliwość uczestnictwa w poszczególnych modułach tematycznych:
Cene modułu: 1820 zł.
Moduł I - Leadership poziom specjalny – superwizja, coaching oraz najbardziej aktualne metody behawioralne z perspektywy NVC Marshala Bertrama Rosenberga – 3 dni.
Behawiorystyka:
1. Wstęp:
- przedstawienie się prowadzących oraz uczestników,
- sprawy organizacyjne, przedstawienie programu i zasad wspólnej współpracy.
2. NVC w praktyce, czyli Nonviolent Communication, po polsku Porozumienie bez Przemocy (PBP), dr Marshala Bertrama Rosenberga:
- Czym różnią się emocje od uczuć?, Jak rozróżnić uczucia prawdziwe od rzekomych?,
- Jakie są podstawowe emocje?, Jakie są potrzeby każdego z nas?,
- Jak sobie je uświadomić?, Jak tworzyć obserwacje a nie diagnozy?,
- Jak artykułować konkretne oczekiwania?, I wiele więcej.
Poznaj naturalny, wspólny język, nas wszystkich ludzi na świecie.
UWAGA: przez 95% czasu szkolenia podejmujemy poniżej wymienione tematy przepracowując metodę NVC. Zawiera ona w sobie cały nasz język komunikacyjny oraz wszystkie behawioralne metody/narzędzia.
3. Model WWKD, 4 kroków przełamywania strachu przed zmianą.
4. Style odczuwania i uczenia się – test psychometryczny:
- dotykowiec, wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk (uczynkowiec),
- wnioski dla życia zawodowego i osobistego.
5. Model neurologiczny dr Roberta Dilts'a:
- jak szkolić siebie i pracowników?
- omówienie, przykłady, zastosowanie w praktyce.
6. Piramida uczenia się wg Bruce'a Hylanda:
- warunki i kryteria przekazywania wiedzy,
- jak dorośli rozumiejąc informacje?
- co najlepiej dociera do naszych głów?
- od czego zacząć wypracowywanie pożądanych zachowań?
7. Delegowanie zadań wg Kennetha Blanchard'a:
- co można delegować a czego nie?
- sporządzanie listy zadań do delegowania,
- studium przypadku,
- odgrywanie scen pod okiem prowadzącego: zlecanie trudnych zadań, trudne rozmowy, przełamywanie barier komunikacyjnych, rozmowy karzące, nagradzające, dyscyplinujące, konfliktowe, asertywne.
8. Checklista 116 kompetencji "miękkich" oraz tworzenie matrycy kompetencji pracowniczych:
- co brać pod uwagę?
- dyskusja,
- wypracowanie w praktyce – warsztaty w zespołach.
9. Test – czy jestem dobrym liderem?:
- dyskusja, wnioski, zadania do wykonania po szkoleniu aby stawać się lepszym liderem,
- zalecenie dla uczestników – nad którym narzędziem każdy powinien więcej popracować.
10. Test psychometryczny określający poziom asertywności:
- omówienie, wnioski, zalecenia.
11. Test psychometryczny Le Senne'a i dr Hartmanna:
- testy te stanowią świetne uzupełnienie testów z poprzednich szkoleń,
- dyskusja, wybranie mocnych i słabych stron uczestników,
- zalecenie do doskonalenia.
12. Okno Johari pokazujące otwartość na świat, otwartość w dialogu:
- ocena elastyczności swojego umysłu,
- jak rozwijać „głowę”?,
- w którą stronę podążać?,
- im większy strach tym większa nagroda?,
- wnioski.
13. Metodyka Hoshin Kanri w zarządzaniu sobą:
- osobista misja, wizja i strategia działania,
- pytania o stan obecny i przyszły,
- ćwiczenie – wehikuł czasu, czyli stan przyszły za 3 lata w życiu zawodowym, osobistym, finansowym i zdrowotnym,
- siły napędzające i czynniki pomocne na co dzień.
14. Kaizen w życiu każdego z nas – jaki jest najmniejszy krok w pracy i w domu aby zacząć już dziś? – ćwiczenia poglądowe.
- wypracowywanie „atomowych” nawyków poprzez Kaizen - idea małych kroków w praktyce życia codziennego.
15. Coaching pracownika w praktyce - checklista i pytania:
- przepracowanie, wnioski, metodyka zastosowania na co dzień.
Moduł II - Lider - Optymalizacja i mapowanie procesów w dziale utrzymania ruchu oraz technicznym – 3 dni.
1. Wprowadzenie
- Lean Manufacturing, podstawowe założenia, charakterystyka koncepcji
- Dlaczego zaczynamy od budowy mapy stanu obecnego utrzymania ruchu? - idea mapowania
- Charakterystyka marnotrawstwa
- Definicja wartości dodanej i procesu
2. Mapowanie procesów - niezbędne informacje:
- przykładowa mapa,
- definicje i parametry wykorzystywane podczas budowania map,
- mapa stanu obecnego, przyszłego i strategia działania + plan akcji,
- wybór procesu,
- zebranie wiarygodnych danych,
- mapowanie przepływu informacji.
3. Część warsztatowa:
- ułożenie pytań auditowych do marnotrawstwa i pokazanie przykładów,
- 8 kroków mapowania, na kroku 2-gim i 3-cim opracowanie czasów ogólnych maksymalnych, średnich oraz czasy V/A (Value Added),
- na kroku 6-tym: rozwiązywanie problemów, wynikłych na kroku 5-tym mapowania,
- diagnoza stanu istniejącego na podstawie procesu firmy, tworzenie mapy wspólnie z uczestnikami szkolenia,
- charakterystyka kluczowych dostawców strumienia wartości,
- charakterystyka kluczowych klientów lub grupy klientów strumienia wartości.
4. Analiza mapy stanu istniejącego, poszukiwanie możliwości zwiększenia efektywności strumienia wartości.
5. Część warsztatowa:
- projektowanie wizji stanu przyszłego, budowa mapy wraz z uczestnikami na podstawie wypracowanych wcześniej rozwiązań.
- budowa strategii logistycznej,
- określenie zasad obsługi klientów, planowania, zaopatrywania, zarządzania zapasami i przepływem w procesie.
6. Część warsztatowa:
- długoterminowy i krótkoterminowy plan doskonalenia i wdrożenia rozwiązań.
Moduł III - Lider - Zarządzanie projektami przemysłowymi, technicznymi – 3 dni.
Segment 1
- Integracja zespołów, wstęp, definicja projektu a procesu
- Metodyka zarządzania projektami: PRINCE 2, PMI, czy własna? Rozwiązanie problemów z wyborem właściwej metodyki Project Management
- Planowanie projektów organizacyjnych
- Kryteria wyboru projektów
Segment 2
- Pojęcia: cele, zakres, budżet, harmonogram, ryzyko, udziałowcy i interesariusze projektu
- Formułowanie Karty (Mapy) projektu obejmującej wymagania
- Celu projektu zgodny z metodyką SMART
- Zakresu projektu TPM
- Harmonogramu projektu i niezbędnych zasobów – oczekiwanych i mierzalnych produktów projektu punktu widzenia uczestników projektu
- Analizy ryzyka projektu według metodyki COSO 2004 i PDPC
Segment 3:
- Role w zespole, identyfikacja kluczowych członków zespołu, kryteria doboru, rola lidera
- Różnica między grupą a zespołem
- Psychologia pracy zespołowej
- Test Mereditha-Belbina - wnioski do doskonalenia
Segment 4:
- Uczestnicy, w praktyce warsztatowej, planują projekt dla własnej organizacji:
- Określają cele wytypowanego projektu, wskazują oczekiwane rezultaty i wymagane produkty projektu
- Tworzą Kartę (Mapę) projektu w programie Xmind i wyciągają wynikające z niej wnioski
- Wizualizują strukturę projektu wykorzystując do tego technikę mind mappingu
Segment 5:
- Określenie niezbędnych zadań do wykonania i ułożenie z nich harmonogramu
- Przyporządkowanie zasobów dla poszczególnych etapów projektu
- Określenie kamieni milowych i metody oceny skuteczności realizacji projektu TPM
- Określenie ścieżki krytycznej projektu TPM
Segment 6:
- Opracowanie budżetu projektu TPM w PLN z uwzględnieniem jakości, ścieżki krytycznej, wszelkich kosztów - zasobów materialnych i wirtualnych, także maszynogodzin oraz roboczogodzin
- Dokonanie analizy ryzyka projektu według metodyki COSO 2004 oraz diagramu Ishikawy, PDPC i załączenie do mapy projektu
Segment 7:
Segment 8:
- Podsumowanie, rozdanie certyfikatów, wypełnienie ankiet
- Przesłanie drogą mailową opracowanej mapy zarządzania projektami
Moduł IV - Lider - Budowanie wskaźników w dziale utrzymania ruchu i działach technicznych – KPI – 2 dni.
1. Wprowadzenie
Wskaźniki jakości procesu w TPM (definicja, wybór, przedstawianie wyników oraz znaczenie w poprawie eliminacji strat):
- OEE (ang. Overall Equipment Effectiveness)
- MTBF (ang. Mean Time Between Failures)
- MTTR (ang. Mean Time To Repair)
- MTTF (ang. Mean Time To Failure)
- KPI (ang. Key Performance Indicator): definicje skuteczności, efektywności, jakości, wydajności
- OCE (Overall Craft Effectiveness - Całkowita Efektywność Pacowników DUR) jako jedno z podstawowych narzędzi TPM sprawnego funkcjonowania WCM - World Class Manufacturing.
- Metodologia obliczania wskaźnika OCE.
- OCE, ocena SUR/DUR,
- System dzielenia się informacją - raportowanie OCE.
- Wizualizacja i stosowanie OCE jako podstawowe narzędzie Pracy Zespołowej na poziomie produkcji.
- Rola OCE w funkcjonowaniu praktyki produkcyjnej Ukierunkowanego Doskonalenia (Focus Improvment).
2. Flow-chart, diagram procesu - niezbędne informacje do zbudowania wskaźników:
- przykładowa mapa,
- definicje i parametry wykorzystywane podczas budowania map,
- wybór procesu,
- zebranie wiarygodnych danych,
- mapowanie przepływu informacji.
3. Część warsztatowa:
- projektowanie wizji stanu obecnego i przyszłego wskaźników w firmie i dziale UR
4. Część warsztatowa:
- długoterminowy i krótkoterminowy plan doskonalenia i wdrożenia rozwiązań.
5. Opracowanie bieżącej misji/polityki utrzymania ruchu na podstawie klientów zewnętrznych i wewnętrznych.
6. Zaplanowanie terminowe wizji, czyli gdzie firma chce być
i czym się zajmować w przyszłości, łącznie z kluczowymi wskaźnikami rozwoju, według wymienionych kroków:
- Ustanowienie ogólnej wizji i polityki całego utrzymania ruchu, ze względu na cele firmy.
- Opracowana polityka zostaje przekazana na niższe szczeble zarządzania w celu zapoznania się i wypracowania własnej opinii. Proces ten nazywany jest "przerzucaniem piłki". "Piłka", czyli polityka firmy, przekazywana jest z działu do działu w celu jej przedyskutowania.
- Podczas procesu "przerzucania piłki" ogólna polityka firmy przekładana jest na cele i polityki utrzymania ruchu.
- Utrzymanie ruchu ustala cele i zadania do zrealizowania. Opracowane zostają także poszczególne działania i metody (mier¬niki) oceny realizacji tych działań.
7. Ustalenie i wybranie szczegółowej strategii oraz taktyk działania, aby dojść do wizji – łącznie z terminami i liderami działań.
Moduł V - Lider - Zarządzanie kosztami utrzymania ruchu – 2 dni.
1. Wstęp do Lean Manufacturing. Metody szczegółowego opisu procesu i identyfikacji źródeł kosztów.
2. Przygotowanie i przeprowadzenie wstępu do projektu redukcji kosztów:
- analiza wyników i kosztów,
- tworzenie skutecznych wskaźników, SMART.
3. Prawidłowe rozpoznawanie i zarządzanie ryzykiem projektu ograniczania kosztów.
4. Koszty utrzymania procesu w ruchu, eliminacja strat niewykorzystanych maszyn i zapasów.
5. Koszty złej jakości.
6. Metody eliminowania braków i marnotrawstwa.
7. Metody budowania budżetów:
- rodzaje kosztów: koszty całkowite, stałe i zmienne
- techniczne wyliczanie kosztów
8. Inwestycje w dziale UR:
- dokonywanie najlepszych decyzji inwestycyjnych,
- budowanie zespołów eliminacji kosztów,
- harmonogramowanie zadań.
9. Metody ciągłej poprawy kosztów w procesach.
10. Monitorowanie realizacji budżetów.
Masz problem z zapisem, pobierz:
Certyfikowana Ścieżka rozwoju Lidera Utrzymania Ruchu i Pracownika Technicznego - poziom średnio zaawansowany [91h]
Zapisz się