Certyfikowany kurs ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju (60h)

Cena:
5299.00 PLN (netto)

4999 PLN dla pierwszych 5 osób: Promocja

Kod: 1726/2024/ON
On-line, od: 14 listopada 2024 do: 10 grudnia 2024


Poziom: Średniozaawansowany

Kwestie środowiskowe z roku na rok nabierają większego znaczenia w zakresie prowadzenia biznesu. Unia Europejska chce stać się światowym liderem w zakresie ochrony środowiska i łagodzenia skutków ocieplania klimatu. Wdrażając Fit for 55, nakłada coraz to nowe wymogi prawne i formalne na przedsiębiorstwa.

Certyfikowany kurs ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju (60h) jest skierowany do przedsiębiorców, którzy chcą posiadać w swoich zespołach wykształconych w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju specjalistów. Podczas jego trwania dowiedzą się Państwo całego spektrum aktualnych oraz planowanych regulacji w tym zakresie. Swobodnie będziecie się poruszać w środowisku klimatycznym i ESG, zabezpieczając swoje interesy na odpowiednim poziomie i dbając o zrównoważony rozwój.

Informacje o kursie:

  • 10 dni warsztatowych
  • 60 h zegarowych
  • Ograniczona liczba miejsc

Istnieje możliwość uczestnictwa w poszczególnych blokach tematycznych:

Blok 1 - cena: 3200 zł netto

Blok 2 - cena: 2600 zł netto

Kolejność modułów może się zmieniać w razie zapotrzebowania uczestników

Kurs kończy się wewnętrznym egzaminem przeprowadzanym w formie online (test jednokrotnego wyboru), czas egzaminu 60 minut.

Blok 1: Zrównoważony rozwój - specjalista ds. zrównoważonego rozwoju i raportowania niefinansowego


Moduł 1. Raportowania pozafinansowe ESG

  • Wprowadzenie do pojęcia ESG i związanych z nim uwarunkowań
    • Krótki rys historyczny, CSR a ESG
    • Rola ESG w UE: strategia europejskiego zielonego ładu (green deal) i pakiet fit for 55
    • Rola ESG na rynkach finansowych (inwestycje, kredyty, dofinasowania i ubezpieczenia)
    • Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG)
    • Zmiany klimatu i porozumienie paryskie
  • Europejski Zielony Ład - w tym założenia Fit for 55
  • Omówienie regulacji i standardów związanych z ESG
    • Obecne wymogi ustawy o rachunkowości
    • Regulacje dla instytucji finansowych (NFRD i SFDR)
    • Taksonomia UE (art. 8)
    • CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)
    • CSDD (Corporate Due Diligence)
    • Przegląd innych standardów (ISO 26000, GRI, SASB, TCFD, SIN,) oraz dobrych praktyk rynkowych
  • Ogólne zasady raportowania pozafinansowego i zbieranie danych
  • Omówienie europejskich standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS)
    • Wymagania ogólne i zasady
    • Aspekty środowiskowe (zmiany klimatu, zanieczyszczenie, woda, bioróżnorodność i wykorzystanie zasobów)
    • Aspekty społeczne (pracownicy właśni i w łańcuchu wartości, społeczności lokalne, konsumenci)
    • Aspekty zarządzania
  • Omówienie przebiegu procesu raportowania i zbierania danych ESG
  • Sesja pytań i odpowiedzi
  • Zakończenie

Moduł 2. Ślad węglowy organizacji i produktu

  • Zmiany klimatu – przyczyny i prognozowane skutki w skali Świata i Polski
  • Zmiany na poziomie europejskim: Europejski Zielony Ład, taksonomia zrównoważonej działalności gospodarczej itp.
  • Koncepcja śladu węglowego (carbon footprint)
  • Podstawowe definicje dotyczące obliczania śladu węglowego
  • Omówienie trzech zakresów obliczania śladu węglowego
  • Metodyki i standardy obliczania śladu węglowego oraz przepisy
  • Określenie granic i zasięgu obliczania emisji CO2
  • Źródła danych o emisji CO2 i proces ich zbieranie
  • Źródła wskaźników niezbędnych do wyliczeni emisji z danej działalności
  • Narzędzia i kalkulatory wspierające obliczenia śladu węglowego
  • Przykłady obliczania śladu węglowego dla organizacji i jej procesów
    • Zakres 1 – emisje ze spalanie paliw w autach i kotłach grzewczych, z procesów technologicznych i z wycieków z systemów klimatyzacyjnych
    • Zakres 2 - emisje powstałe przy wytworzeniu zużywanej energii elektrycznej, pary, ciepła i chłodu pochodzących ze źródeł zewnętrznych
  • Działania prowadzące do zmniejszenia wielkości śladu węglowego
  • Neutralizacja śladu węglowego poprzez tzw. carbon offseting
  • Zakończenie: Sesja pytania i odpowiedzi, podsumowanie

Moduł 3. Obliczanie śladu węglowego w organizacji – zakres 3

  • Wstęp: przedstawienie prowadzącego, zebranie oczekiwań, przedstawienie programu
  • Zmiany klimatu – przyczyny i prognozowane skutki w skali Świata i Polski
  • Zmiany na poziomie europejskim: Europejski Zielony Ład, taksonomia zrównoważonej działalności gospodarczej itp.
  • Koncepcja śladu węglowego (carbon footprint)
  • Podstawowe definicje dotyczące obliczania śladu węglowego
  • Metodyki i standardy obliczania śladu węglowego oraz przepisy
  • Omówienie zakresów obliczania śladu węglowego
  • Wyznaczanie granic obliczeń
  • Omówienie kategorii zakresu 3 (co obejmują, skąd wziąć dane, liczenie)
    • Zakupione towary i usługi
    • Dobra kapitałowe
    • Emisje związane z energią i paliwami nieujęte w zakresie 1 i 2
    • Transport i dystrybucja (upstream i downstream)
    • Odpady powstałe w wyniku działalności
    • Podróże służbowe
    • Dojazdy pracowników do pracy
    • Wynajęte aktywa (upstream i downstream)
    • Przetwarzanie sprzedanych produktów
    • Użytkowanie sprzedanych produktów
    • Postępowanie ze sprzedanymi produktami po zakończeniu ich użytkowania
    • Franczyzy
    • Inwestycje
  • Źródła danych o emisji CO2 i proces ich zbieranie
  • Angażowanie kontrahentów w zbieranie danych
  • Źródła wskaźników niezbędnych do wyliczeni emisji
  • Narzędzia i kalkulatory wspierające obliczenia śladu węglowego
  • Zasady raportowania śladu węglowego
  • Ślad węglowy firmy a ślad produktu
  • Działania prowadzące do zmniejszenia wielkości śladu węglowego
  • Zakończenie: Sesja pytania i odpowiedzi, podsumowanie

Moduł 4. Szczegółowe omówienie ESRS w zakresie E – environment (środowisko)

  • ESRS E1 Zmiana klimatu
    • E1-1 Plan do polityki klimatycznej
    • E1-4 Cele związane z łagodzeniem zmiany klimatu i przystosowaniem się do nich
    • E1-5 Zużycie energii i koszyk energetyczny  
    • E1-6 Emisje gazów cieplarnianych zakresów 1, 2 i 3 brutto oraz całkowite emisje gazów cieplarnianych  
    • E1-7 Projekty usuwania gazów cieplarnianych i ograniczania emisji gazów cieplarnianych finansowane za pomocą jednostek emisji dwutlenku węgla np. offsetowanie za pomocą sadzenia drzew
    • E1-8 Wewnętrzne ustalanie kosztów emisji gazów cieplarnianych  
    • E1-9 Przewidywane skutki finansowe wynikające z istotnych ryzyk fizycznych i ryzyk przejścia oraz potencjalnych możliwości związanych z klimatem 
  • ESRS E2 Zanieczyszczenie
    • E2-1 Polityki związane z zanieczyszczeniem  
    • E2-2 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z zanieczyszczeniem  
    • E2-3 Cele związane z zanieczyszczeniem  
    • E2-4 Zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby  
    • E2-5 Substancje potencjalnie niebezpieczne i substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (szczególnie szkodliwe)
    • E2-6 Przewidywane skutki finansowe wynikające z oddziaływań, ryzyka i możliwości związanych z zanieczyszczeniem 
  • ESRS E3 Woda i zasoby morskie
    • E3-1 Polityki związane z wodą i zasobami morskimi  
    • E3-2 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z wodą i zasobami morskimi  
    • E3-3 Cele związane z wodą i zasobami morskimi  
    • E3-4 Zużycie wody  
    • E3-5 Przewidywane skutki finansowe wynikające z oddziaływań, ryzyka i możliwości związanych z wodą i zasobami morskimi
  • ESRS E4 Różnorodność biologiczna i ekosystemy
    • E4-1 Plan transformacji w zakresie różnorodności biologicznej i ekosystemów oraz uwzględnienie różnorodności biologicznej i ekosystemów w strategii i modelu biznesowym  
    • E4-2 Polityki związane z różnorodnością biologiczną i ekosystemami
    • E4-3 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z różnorodnością biologiczną i ekosystemami  
    • E4-4 Cele związane z różnorodnością biologiczną i ekosystemami
    • E4-5 Mierniki oddziaływania związane ze zmianą w zakresie różnorodności biologicznej i ekosystemów  
    • E4-6 Przewidywane skutki finansowe wynikające z ryzyk i możliwości związanych z bioróżnorodnością i ekosystemami  
  • ESRS E5 Wykorzystanie zasobów oraz gospodarka o obiegu zamkniętym
    • E5-1 Polityki związane z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym
    • E5-2 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym  
    • E5-3 Cele związane z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym
    • E5-4 Wpływy zasobów  
    • E5-5 Wypływy zasobów  
    • E5-6 Przewidywane skutki finansowe wynikające z oddziaływań, ryzyka i możliwości związanych z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym  

Moduł 5. Taksonomia (CSRD) z uwzględnieniem kwestii związanych z należytą starannością przedsiębiorstw

  • Raportowanie zgodnie z art. 8 Taksonomii.
  • Inwestycja zrównoważona środowiskowo zgodnie z zasadami Taksonomii.
    • Jak określić czy dana działalność gospodarcza wnosi istotny wkład w realizację jednego z celów środowiskowych Taksonomii?
    • Jak określić czy dana działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód dla żadnego z celów środowiskowych Taksonomii?
    • Kiedy dana działalność gospodarcza jest prowadzona zgodnie z minimalnymi wymaganiami związanymi z prawami pracowniczymi oraz prawami człowieka w relacji horyzontalnej?
  • Ogólna charakterystyka Taksonomii, omówienie celów regulacji oraz jej związek z unijną strategią dotyczącą finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej
    • Rozróżnienie pomiędzy działalnością eligible, non-eligible i Taxonomy aligned.
    • Podstawowe zasady raportowania przychódu, CapEx i OpEx zgodnie z Taksonomią.
  • Perspektywy rozwoju Taksonomii oraz jej związek z innymi aktami prawnymi UE
  • Przegląd obowiązków wynikających z projektu dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSDD) oraz dyrektywy o raportowaniu w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD)

Blok 2: Ochrona środowiska - specjalista ds. ochrony środowiska


Moduł 6. Prawo ochrony środowiska

  • Ustawa Prawo ochrony środowiska
    • ustawa, a powiązane przepisy unijne
    • podstawowe definicje
    • omówienie podstawowych rozporządzeń wykonawczych
    • zakres obowiązków dotyczący każdego przedsiębiorcę
    • urzędy/instytucje do spraw ochrony środowiska
  •  Pozwolenia na wprowadzanie do powietrza substancji i energii
    • pozwolenia sektorowe
    • pozwolenia zintegrowane
    • pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
    • pozwolenie na wytwarzanie odpadów
    • pozwolenie wodo prawne
  • Opłaty za korzystanie ze środowiska
    • jakie podmioty dotyczą
    • kiedy jesteśmy wpłacić naliczona opłatę środowiskową
    • jakie podmioty sa zwolnione z naliczania opłat środowiskowych
  •  Monitoring środowiskowy
    • automonitoring
    • kary administrcyjne
  • Kontrole WIOŚ
    • źródła obowiązków
    • zakres kontroli
    • sankcje
    • obowiązkowe pomiary srodowiskowe

Moduł 7. Odpowiedzialność karna – sankcje za naruszenie przepisów środowiskowych, a kontrole WIOŚ

  • Omówienie ustaw regulujących podstawę nakładania administracyjnych kar pieniężnych w ochronie środowiska:
    • Prawo Ochrony Środowiska
    • Ustawa o odpadach
    • Prawo wodne
    • Kodeks karny
    • Kodeks wykroczeń
    • Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • Administracyjne kary pieniężne:
    • definicja
    • co to jest administracyjna kara pieniężna
    • jaki urząd może wymierzyć karę
    • kary administracyjne w ochronie środowiska
    • od czego zależy wysokość kary administracyjnej
    • co to znaczy,  „zanieczyszczający płaci
  • Postępowanie w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej
    • właściwości organów
    • forma i podstawy wymierzenia kary pieniężnej
    • dowody stanowiące podstawę do wymierzenia kary
    • co to jest kara biegnąca i kiedy jest wymierzana
    • zmiana kary biegnącej i wymierzenie nowej
    • co to jest kara godzinowa i kiedy jest wymierzana
    • podstawy stwierdzenia warunków przekroczenia warunków korzystania ze środowiska
    • odmowa wszczęcia postępowania
  • Postępowanie przed organami /urzędami
    • wydanie decyzji
    • postępowanie odwoławcze
    • odroczenie płatności
    • zaliczenie wymierzonej ary w poczet planowanej inwestycji
  • WIOŚ na kontroli  w przedsiębiorstwie
    • omówienie ustawy o Inspekcji ochrony środowiska – prawa i obowiązki inspektorów
    • omówienie ustawy Prawo przedsiębiorców: prawa i obowiązki kontrolowanego; limity czasowe jednostek kontrolnych
    • etapy kontroli: zawiadomienie – kontrola – oględziny zakładu – protokół – odmowa podpisu – złożenia uwag i zastrzeżeń
    • kontrola niezapowiedziana – kiedy może być przeprowadzona
    • postępowanie pokontrolne:
    • naruszenia, a nieprawidłowości w zakładzie
    • pouczenie
    • zarządzenia pokontrolne
    • zawiadomienie o wszczęciu postępowania
    • wnioski pokontrolne do innych organów
    • kary i sankcje karne  za utrudnianie kontroli

Moduł 8. Opłaty środowiskowe oraz raportowanie do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji ( KOBiZE), Baza danych o odpadach (BDO)

  • Opłaty środowiskowe obowiązkowo naliczane na podstawie raportów do KOBiZE
    • podstawy prawne regulujące kwestię opłat środowiskowych
      • Ustawa Prawo ochrony środowiska.
      • Akty wykonawcze do Ustawy Prawo ochrony środowiska dotyczące opłat za korzystanie ze środowiska
  • Obowiązki przedsiębiorców związane z opłatami za korzystanie ze środowiska
    • Kiedy i za co ponosimy opłaty środowiskowe
    • Ewidencja danych będących podstawą naliczania opłat.
    • Opłaty podwyższone i kary.
  • Praktyczne aspekty wnoszenia opłat za korzystanie ze środowiska
    • Rodzaje i wzory dokumentów, stawki opłat.
    • Prawidłowe wypełnianie dokumentów, właściwość miejscowa urzędów.
    • Jak długo archiwizujemy dokumenty,
  • Praktyczne ćwiczenia w wypełnianiu obowiązków związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska
    • wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza: z procesów technologicznych: energetycznego spalania paliw, z lakierowania i malowania, ze spawania, z przeładunku benzyn, z pojazdów samochodowych, opłaty ryczałtowe i wskaźnikowe odprowadzanie ścieków i wód opadowych i roztopowych (z omówieniem przykładów, dla których opłaty te są wymagane) odpady składowane – sposoby naliczania opłaty
  • Podstawa prawna utworzenia Krajowej bazy - ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji/rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych w raporcie oraz sposobu jego wprowadzania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji,
    • Raportowanie do Krajowej bazy, a opłaty za korzystanie ze środowiska.
    • Sporządzania raportów do Krajowej bazy – ogólne zasady
      • jakie podmioty mają obowiązek sporządzenia i wysłania raportu,
      • czy każdy podmiot ma dokonać rejestracji w Krajowej bazie,
      • jakie dane wykorzystujemy do sporządzenia rocznego raportu,
      • czy kotłownia to instalacja
      • czy wszystkie źródła emisji wymagają raportowania
      • zasady obliczania wielkości emisji do powietrza w oparciu o wskaźniki emisji i inne dostępne informacje (np. wskaźniki dla spalania paliw, spawania lub obliczanie emisji na podstawie kart charakterystyki).
  • Terminy wprowadzania raportów – od kiedy należy raportować emisje do powietrza
  • Sankcje za brak sporządzania i wysyłania raportów do KOBiZE
  • Baza danych o odpadach
    • kogo obowiązuje rejestracja
    • co to jest BDO
    • kary za brak rejestracji
  • Warsztaty – rejestracja i raportowanie w KOBiZE
    • Rejestracja i prowadzenie ewidencji poprzez BDO

Moduł 9. Odpady najważniejsze regulacje obowiązujące w 2024 r dla pierwotnego wytwórcy, zbierającego, przetwarzającego odpady

  • Rodzaje odpowiedzialności w gospodarce odpadami 
    • pierwotny wytwórca odpadów
    • zbieranie odpadów
    • przetwarzanie odpadów
    • nieprofesjonalne zbieranie odpadów
    • sprzedawca odpadów
    • pośrednik w odpadach
    • transportujący odpady
  • Decyzje w gospodarce odpadami 
    • kiedy jesteśmy zobowiązani posiadać decyzję na wytwarzanie odpadów
    • czy każdy przedsiębiorca wytwarza odpady z instalacji
    • decyzja na zbieranie odpadów – operat p.poż.
    • decyzja na przetwarzanie odpadów – uzgodnienia właściwych organów
    • pozwolenie zintegrowane
    • czy na nieprofesjonalne zbieranie odpadów wymagane jest decyzja
    • zasady ubiegania się o wydanie oraz wydawanie pozwoleń i zezwoleń w gospodarce odpadami, w tym nowy obowiązek kontroli organu wydającego wraz z inspekcją ochrony środowiska przed wydaniem decyzji. Wizyjny system kontroli miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
  • Kontrole gospodarki odpadami – wytwarzanie, zbieranie, przetwarzanie, transport i działania nad tymi procesami
    • KPO, KPOK, faktura
    • uprawnienia kontrolne policji, inspekcji transportu drogowego, wioś, straży miejskiej do kontroli przedsiębiorców w zakresie spełniania wymagań prawnych dotyczących gospodarki i gospodarowania odpadami oraz wysokość przewidzianych prawnie kar dla przedsiębiorców (od 10.000 do 1.000.000) za brak lub niewłaściwe wykonanie przepisów

Moduł 10. Prawo wodne, a aktualizacja krajowego programu oczyszczania

  • Prawo wodne
    • ogólne zasady
    • organy właściwe do wydawania pozwoleń
    • podstawowe definicje
  • Kiedy wymagane jest pozwolenie wodnoprawne, a kiedy zgoda wodnoprawna
  • Czy wody opadowe spełniają definicje ścieku
  • Operat wodnoprawny – zakres dokumentacji
  • Aktualizacja krajowego oczyszczania ścieków
  • Rodzaje korzystania z wód
  • Opłaty w gospodarce wodnej
  • Ze szczególnym uwzględnieniem obowiązków podmiotu prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Termin i czas trwania

14 listopada 2024: 10:00 - 15:30

15 listopada 2024: 10:00 - 15:30

20 listopada 2024: 10:00 - 15:30

21 listopada 2024: 10:00 - 15:30

2 grudnia 2024: 10:00 - 15:30

3 grudnia 2024: 10:00 - 15:30

6 grudnia 2024: 10:00 - 15:30

10 grudnia 2024: 10:00 - 15:30

13 grudnia 2024: 10:00 - 15:30

18 grudnia 2024: 10:00 - 15:30

Masz pytanie o to szkolenie?

tel: 22 299 23 23
tel: 690 017 860
szkolenia@pcdk.pl

Wszystkie nasze szkolenia objęte są możliwością pozyskania dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych oraz Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

Regionalne programy (RP) pozwalają na sfinansowanie usług rozwojowych wybranych w Bazie Usług Rozwojowych. Dzięki nim przedsiębiorcy i pracownicy mikro, małych i średnich firm oraz osoby indywidualne w całym kraju mogą otrzymać nawet 100 proc. dofinansowania na wybrane przez siebie usługi szkoleniowe i doradcze. Więcej informacji znajdziesz na stronach https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ oraz https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl

Krajowy Fundusz Szkoleń wspiera pracodawców, którzy chcą inwestować w kapitał ludzki. Wnioski należy składać w Powiatowym Urzędzie Pracy, właściwym dla siedziby przedsiębiorstwa. Nabory ogłaszają urzędy. Poziom dofinansowania to dla mikro przedsiębiorcy poziom aż 100%. W pozostałych mały, średnich i dużych przedsiębiorstwach można uzyskać 80%.

Sprawdź nasze dofinansowania

Masz problem z zapisem, pobierz:

Certyfikowany kurs ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju (60h)