Kwestie holistycznego podejścia, kompetencji wyższego rzędu: twardych i interpersonalnych ("miękkich"), z roku na rok nabierają większego znaczenia, w zakresie przetrwania w biznesie. W dobie dynamicznych zmian i rozwoju AI, chcąc stać się niezastąpionym liderem, warto posiąść wiedzę oraz umiejętności, gwarantujące teraz i w przyszłości bycie produktywnym.
Certyfikowana Ścieżka rozwoju Lidera Jakości i Niezawodności – poziom podstawowy [84h], skierowana jest do osób przedsiębiorczych, które chcą zdobyć praktyczną oraz skondensowaną wiedzę w zakresie obejmującym jakość i niezawodność. Podczas trwania dowiedzą się Państwo całego spektrum aktualnych oraz planowanych działań w tym zakresie. Swobodnie będziecie się poruszać w każdym otoczeniu biznesowym, zabezpieczając swoje interesy na odpowiednim poziomie i dbając o zrównoważony rozwój.
Informacje o kursie:
- 12 dni warsztatowych
- 84h zegarowe
- Ograniczona liczba miejsc
- Kolejność modułów może się zmieniać w razie zapotrzebowania uczestników
- Każdy moduł rozpoczyna się i kończy wewnętrznym testem jednokrotnego wyboru, sprawdzającym poziom wiedzy przed i po odbytym kursie.
Większość modułów potrafi zastąpić roczne studia podyplomowe, dlatego też istnieje możliwość uczestnictwa w poszczególnych modułach tematycznych:
Cena modułu: 1820 zł
Moduł I - Lider Jakości, czyli Problem Solving, 8D, RCA (Root Cause Analysis) i Quality Tools – 3 dni.
1. Wprowadzenie w temat szkolenia:
- zastosowanie PDCA, DMAIC,
- zasada SMART przy ustalaniu celów,
- raport A3.
Flow-chart, diagram procesu - niezbędne informacje :
- przykładowa mapa,
- definicje i parametry wykorzystywane podczas budowania map
- wybór procesu,
- zebranie wiarygodnych danych,
- mapowanie przepływu informacji.
2. Wyodrębnienie i określenie "PROBLEMU":
- przeszkody stawiane przed procesem rozwiązywania problemu/problemów,
- ciąg procesu rozwiązywania "PROBLEMU" w tym:
- poszukiwanie przyczyn,
- określenie celu,
- analiza i wybór przyczyny,
- działania korygujące,
- standaryzacja.
3. Team Poka-Yoke - TPS - Zespół do spraw Problem Solving:
- zagadnienia wstępne,
- członkowie zespołu,
- budowanie zespołu,
- podział ról i odpowiedzialności,
- zasady współpracy w zespole,
- komunikacja w zespole.
4. Metodologia rozwiązywania problemów Poka-Yoke a metoda 8D:
- co to jest metoda Poka-Yoke oraz 8D i kiedy je można stosować,
- D0 - Przygotowanie do procesu Poka-Yoke,
- D1 - Powołanie zespołu Poka-Yoke,
- D2 - Opis problemu
- D3 - Wprowadzenie tymczasowych działań zaporowych,
- D4 - Zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny głównej,
- metoda Poka-Yoke oraz 5 WHY,
- metoda 5W+1H,
- wykres przyczynowo-skutkowy Ishikawy,
- burza mózgów werbalna i niewerbalna,
- diagram Pareto,
- 4 podstawowe metody planowania eksperymentów
- ABCD Suzuki,
- D5 - Wybór i weryfikacja stałych działań korygujących,
- D6 - Wprowadzenie i zatwierdzenie stałych działań korygujących - PDCA,
- D7 - Wprowadzenie i zatwierdzenie stałych działań korygujących - zapobieganie ponownym wystąpieniom problemom,
- D8 - Podziękowania i uznania dla zespołu Poka-Yoke, a także LLC – Lesson Learned Card, formularz przekazania wiedzy przepracowanej.
5. Warsztaty praktyczne.
Moduł II - Lider Jakości - Gra symulacyjna Profesjonalny auditor wewnętrzny systemów zarządzania, na podstawie ISO 19011:2018 i LPA (Layer Process Audit) by CQI-8 Layered Process Audits Guideline 01.2014, AIAG manual ver.2 (newest) – 3 dni.
1. Wstęp:
- przedstawienie się uczestników oraz prowadzącego,
- sprawy organizacyjne, przedstawienie programu i zasad wspólnej współpracy,
- ustalenie wspólnego języka i wspólnej płaszczyzny porozumiewania się.
- podstawowe pojęcia i definicje wynikające z norm PN EN ISO 9000 oraz PN EN ISO 19011:2018,
2. LPA (CQI-8):
- Wprowadzenia oraz zajęcia praktyczne w zakresie Auditów warstwowych procesu (Layered Process Audit - LPA)
a w tym:
- Rola najwyższego kierownictwa.
- Wytyczne AIAG (American Industry Action Group) dla branży motoryzacyjnej – CQI 8 w zakresie:
- tworzenia skutecznej i efektywnej listy audytowej,
- zasad prowadzenia audytu warstwowego,
- etapów audytu warstwowego.
- Realizacji audytu - ćwiczenia:
- Tworzenie list kontrolnych (jakość / BHP / produktywność / środowisko),
- Doskonalenie list kontrolnych.
3. Planowanie auditu:
- cele i zakres auditu, czyli zrozumienie powodów dla których planuje się przeprowadzenie audytów wewnętrznych:
- audit oceniający: skuteczność, efektywność oraz zgodność z wymaganiami,
- audit oceniający potencjały organizacji do doskonalenia się,
- proces auditu doskonalącego z wykorzystaniem metodyki projektów doskonalących DMAIC, PDCA,
- jakie kompetencje powinien posiadać auditor? (stosując technikę mind mapping'u z wykorzystaniem programu Xmind),
- tworzenie agendy, rola auditora wiodącego i wspomagającego,
- tworzenie celów auditów metodą SMART(ER),
- runda 1 gry symulacyjnej.
4. Realizacja auditu:
- przekonywanie do procesu auditu - metoda KMO- Korzyści/ Metody/ Oczekiwania dla Szefa, Pełnomocnika, Auditora,
- zaplanowanie spotkania otwierającego według KMO,
- umiejętności budowania relacji z audytowanym oraz zadawania pytań:
- parafraza - czyli podsumowanie wniosków osób auditowanych,
- formułowanie konstruktywnej informacji zwrotnej,
- runda 2a, 2b, 2c gry symulacyjnej,
- projektowanie przez auditorów listy pytań auditowych:
- pytania otwarte, zamknięte,
- pytania oceniające, testujące i krytyczne,
- dokumentowanie wniosków z auditu i sporządzenie notatek,
- zarządzanie niezgodnościami w procesie auditu:
- identyfikacja
- klasyfikacja,
- rejestrowanie wg zasady: WBD, czyli Wymaganie - Błąd - Dowód,
- metody zbierania dowodów z auditu,
- runda 3 gry symulacyjnej.
5. Działania poauditowe:
- działania korekcyjne, korygujące, zapobiegawcze, obserwacje
- analiza przyczyn zidentyfikowanych w trakcie auditu niezgodności:
- metoda why- why (5 why),
- diagram Ishikawy,
- wspólne planowanie i rozliczanie działań korygujących,
- runda 4a i 4b gry symulacyjnej.
6. Ciągłe doskonalenie:
- Kaizen, czyli filozofia ciągłego doskonalenia w życiu prywatnym i zawodowym każdego z nas
- runda 5 gry symulacyjnej,
- wykorzystanie analizy SWOT, Silne-Słabe strony oraz Okazje-Zagrożenia, do analizy poauditowej organizacji,
- runda 6 gry symulacyjnej.
Moduł III - Lider Jakości, MSA – Analiza Systemów Pomiarowych (4ta Edycja) oraz wstęp do Statystycznego Zarządzania Jakością, Procesami i Six Sigmą. (MSA by AIAG, 4th Edition, June 2010 (newest)) – 3 dni.
1. Wstęp do definicji jakości.
- Sposoby opisu jakości w organizacji – „niedojakość, jakość, „nadjakość”.
- Podstawy Six Sigma:
- PDCA, DMAIC, VOC, SIPOC,
- rozkład normalny Gaussa – wnioski praktyczne,
- pojęcia statystyczne jak średnia, dominanta, odchylenie standardowe itp.,
- jak dobierać i wyznaczać próbę reprezentatywną?
2. Metody statystycznej obserwacji procesu:
- karty kontrolne X-R (dane ciągłe) oraz p (dane dyskretne) – przedyskutowanie, warsztaty zespołowe
- wskaźniki Cp i Cpk, Cm, Cmk, Pp, Ppk, – przedyskutowanie, warsztaty zespołowe
- definiowanie zmienności,
- analiza wpływu zmienności na jakość.
3. Proces przygotowania systemu zbierania danych:
- MSA (moduł danych ciągłych i danych dyskretnych),
- typy danych, źródło pomiaru i narzędzia pomiarowe,
- wielkość próbki,
- przygotowanie planu pomiaru,
- systemy pomiarowe a eliminowanie ryzyka w procesie.
- weryfikacja systemu pomiarowego,
- plan testów,
- sposób przeprowadzenia i analiza danych,
- analiza typu pierwszego
- ćwiczenia,
- weryfikacja systemu pomiarowego dla prób odtwarzalnych - dane ciągłe i dyskretne,
- Gage R&R,
- obliczanie powtarzalności, odtwarzalności i zmienności dla części i operatorów,
- metody usprawnienia systemu pomiarowego,
- ćwiczenie,
- dane dyksretne, atrybutowe - macierz KappaCohena,
- obliczenia,
- usprawnienia, wnioski, podsumowanie.
Moduł IV - Leadership w Jakości, czyli jak zarządzać Jakością, poprzez kompetencje interpersonalne („miękkie”) - poziom podstawowy – 3 dni.
Zarządzanie zespołem przez postawy:
1. Wstęp:
- przedstawienie się uczestników i prowadzącego – 1szy etap tworzenia zespołu,
- sprawy organizacyjne, przedstawienie programu i zasad wspólnej współpracy – praca na kontrakcie, wypracowanie oczekiwanych zachowań,
- ćwiczenie na testowanie zapałek, w zespołach, w celu pokazania jak trudna jest komunikacja i dlaczego od dziecka umiejąc mówić, słabo się porozumiewamy?
2. Analiza transakcyjna Erica Berne:
- 3 postawy towarzyszące nam na codzień: rodzic krytyczny oraz opiekuńczy, dziecko zbuntowane i przystosowane oraz twórcze, dorosły,
- ćwiczenia, dyskusja, rozpoznanie kim jestem tu i teraz oraz wykorzystanie po 1szym dniu szkolenia,
- budowa autorytetu.
3. Model Alberta Mehrabiana o mowie ciała w dysonansie emocjonalnym:
- komunikacja niewerbalna i jej znaczenie w procesie komunikacji,
- kłamstwo (mit) na temat Mehrabiana – co naprawdę dał nam jego eksperyment?,
- dysonans emocjonalny w pigułce – jak szybko i łatwo rozpoznać w praktyce?
Zarządzanie zespołem przez kompetencje:
4. 5 etapów budowania zespołów – model Tuckman’a, 4 etapy budowania podczas zmiany:
- postawy szefa wobec zespołu - Koncepcja D. McGregora,
- style kierowania zespołem i grupą,
- etapy pracy zespołu,
- podstawowe i rozszerzone umiejętności menadżera w zakresie kierowania zespołem,
- zalety i wady pracy zespołowej,
- warunki efektywności spotkań,
- ćwiczenia na pracę zespołową.
5. Test psychometryczny Mereditha-Belbina na role w zespole:
- typy i role ludzi w zespole,
- przedyskutowanie na przykładach uczestników,
- wykorzystanie narzędzia do motywacji, delegowania zadań, rozwoju pracowników.
Zarządzanie zespołem przez motywację:
6. Modele motywacyjne Herzberg'a , McClelland'a, Abrahama Maslova:
- motywowanie pracowników/rodzaje motywacji (także odwrócony model Maslova),
- co działa na dany typ człowieka w określonym momencie życia?
- motywacja formalna, nieformalna, finansowa, pozafinansowa, wewnętrzna i zewnętrzna.
7. Przywództwo sytuacyjne Paula Hersey’a i Kennetha Blanchard’a:
- jak zarządzać każdą osobą, po rozpoznaniu, do której z 4 komórek przynależy?,
- dyskusja, ćwiczenia z „życia wzięte”, studia przypadku,
- przypadki szczególne i niestandardowe oraz „wędrówki” osób ocenianych, przez komórki matrycy.
8. Zachowanie asertywne i komunikat asertywny FUKO:
- komunikat "JA" – 3 etapy tworzenia,
- narzędzie skutecznej komunikacji interpersonalnej,
- sposoby przekazywania informacji zwrotnej,
- parafraza,
- konstruktywna krytyka,
- umiejętność aktywnego słuchania w kierowaniu zespołem,
- bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania,
- asertywne formułowanie zdań,
- rola komunikatu w relacjach "szef-podwładny" oraz „podwładny - szef", także „wczoraj kolega – dziś szef”,
- trening komunikacji - język proaktywny (ćwiczenia).
Masz problem z zapisem, pobierz:
Certyfikowana Ścieżka rozwoju Lidera Jakości i Niezawodności - poziom podstawowy [84h]
Zapisz się