Kwestie holistycznego podejścia, kompetencji wyższego rzędu: twardych i interpersonalnych ("miękkich"), z roku na rok nabierają większego znaczenia, w zakresie przetrwania w biznesie. W dobie dynamicznych zmian i rozwoju AI, chcąc stać się niezastąpionym liderem, warto posiąść wiedzę oraz umiejętności, gwarantujące teraz i w przyszłości bycie produktywnym.
Certyfikowana Ścieżka rozwoju Lidera Administracji i Usług – poziom średnio zaawansowany [91h], skierowana jest do osób przedsiębiorczych, które chcą zdobyć praktyczną oraz skondensowaną wiedzę w zakresie obejmującym administrację i usługi. Podczas trwania dowiedzą się Państwo całego spektrum aktualnych oraz planowanych działań w tym zakresie. Swobodnie będziecie się poruszać w każdym otoczeniu biznesowym, zabezpieczając swoje interesy na odpowiednim poziomie i dbając o zrównoważony rozwój.
Informacje o kursie:
- 13 dni warsztatowych
- 91h zegarowych
- Ograniczona liczba miejsc
- Kolejność modułów może się zmieniać w razie zapotrzebowania uczestników
- Każdy moduł rozpoczyna się i kończy wewnętrznym testem jednokrotnego wyboru, sprawdzającym poziom wiedzy przed i po odbytym kursie.
Większość modułów potrafi zastąpić roczne studia podyplomowe, dlatego też istnieje możliwość uczestnictwa w poszczególnych modułach tematycznych:
Cena modułu: 1820 zł
Moduł I - Leadership Lean Office - czyli jak zarządzać poprzez kompetencje interpersonalne („miękkie”) - poziom średniozaawansowany – 3 dni.
Zarządzanie zespołem przez autorytet:
1. Wstęp:
- przedstawienie się prowadzących oraz uczestników,
- sprawy organizacyjne, przedstawienie programu i zasad wspólnej współpracy.
2. Właściwe skomunikowanie się z każdą osobą na świecie za pomocą modelu DISC (DISA) D3 [TEAMS (test psychometryczny Mereditha-Belbina), VALUES (praca na kontrakcie), BAI (motywacja, 6 sił napędowych)], Williama Moultona Marstona:
- test psychometryczny, wykres radarowy,
- narzędzia wspomagające,
- ćwiczenia i studia przypadku,
- dyskusja, przykłady z życia osobistego i zawodowego,
- wykorzystanie w praktyce podczas obiadowej przerwy szkoleniowej i od razu po 1szym dniu szkoleniowym.
3. Model kwadratu komunikacyjnego według Friedemanna Schulza von Thuna:
- test umiejętności komunikacyjnych,
- przećwiczenie 4 „uszu”, płaszczyzn komunikacyjnych – ucho apelu, ujawniania siebie, faktów i relacji,
- jak na 4 sposoby można rozumieć jedno zdanie, sytuacje każdego dnia.
4. Sztuka perswazji i wywierania wpływu – Przywództwo/ Autorytet/ Charyzma:
- posługiwanie się regułami wpływu społecznego (wg Roberta Cialdiniego):
a. Prawo rewanżu.
b. Prawo kontrastu.
c. Prawo sympatii.
d. Prawo pozytywnych skojarzeń.
e. Prawo konsekwencji.
f. Prawo limitu.
g. Prawo konformizmu.
h. Prawo autorytetu.
- w jaki sposób zastosować każde z tych praw w praktyce dnia codziennego.
Zarządzanie zespołem przez zmianę na lepsze:
5. Rozwiązywanie konfliktów - test psychometryczny, style i przepracowywanie konfliktów wg Christophera W. Moore’a:
- "wczoraj kolega dziś szef",
- diagnoza umiejętności rozwiązywania konfliktów,
- rodzaje i modele rozwiązywania konfliktów,
- test, ćwiczenia praktyczne,
- studium przypadku trenera i z praktyki firmy.
6. Rola autorytetu:
- podstawowe czynniki budujące autorytet,
- autorytet funkcji, wiedzy i osobowości.
7. Ćwiczenia praktyczne.
Zarządzanie zespołem przez pozytywne emocje:
8. Zarządzanie stresem i kontrolowanie emocji - Samoregulacja i przepracowywanie stresu wg modelu Paula D. Macleana:
- nazwanie emocji po "imieniu",
- inteligencja emocjonalna,
- co to jest stres i kiedy występuje?
- podejmowanie decyzji w stresie,
- ćwiczenie na sytuacje stresogenne i jak sobie z nimi radzić - burza mózgów,
- macierz ustalania priorytetów w życiu – omówienie jak stosować.
9. Skuteczna komunikacja pisemna - np.: mail'e, sms'y, insrukcje, ogłoszenia:
- test umiejętności komunikacyjnych,
- ćwiczenia, studia przypadku,
- dyskusja o doświadczeniach z życia zawodowego uczestników w tym zakresie,
- przykłady, omówienie dotychczasowych dokonań uczestników.
Moduł II - Leadership Lean Office – poziom specjalny – superwizja, coaching oraz najbardziej aktualne metody behawioralne z perspektywy NVC Marshala Bertrama Rosenberga – 3 dni.
Behawiorystyka:
1. Wstęp:
- przedstawienie się prowadzących oraz uczestników,
- sprawy organizacyjne, przedstawienie programu i zasad wspólnej współpracy.
2. NVC w praktyce, czyli Nonviolent Communication, po polsku Porozumienie bez Przemocy (PBP), dr Marshala Bertrama Rosenberga:
- Czym różnią się emocje od uczuć?, Jak rozróżnić uczucia prawdziwe od rzekomych?,
- Jakie są podstawowe emocje?, Jakie są potrzeby każdego z nas?,
- Jak sobie je uświadomić?, Jak tworzyć obserwacje a nie diagnozy?,
- Jak artykułować konkretne oczekiwania?, I wiele więcej.
Poznaj naturalny, wspólny język, nas wszystkich ludzi na świecie.
UWAGA: przez 95% czasu szkolenia podejmujemy poniżej wymienione tematy przepracowując metodę NVC. Zawiera ona w sobie cały nasz język komunikacyjny oraz wszystkie behawioralne metody/narzędzia.
3. Model WWKD, 4 kroków przełamywania strachu przed zmianą.
4. Style odczuwania i uczenia się – test psychometryczny:
- dotykowiec, wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk (uczynkowiec),
- wnioski dla życia zawodowego i osobistego.
5. Model neurologiczny dr Roberta Dilts'a:
- jak szkolić siebie i pracowników?
- omówienie, przykłady, zastosowanie w praktyce.
6. Piramida uczenia się wg Bruce'a Hylanda:
- warunki i kryteria przekazywania wiedzy,
- jak dorośli rozumiejąc informacje?
- co najlepiej dociera do naszych głów?
- od czego zacząć wypracowywanie pożądanych zachowań?
Superwizja:
7. Delegowanie zadań wg Kennetha Blanchard'a:
- co można delegować a czego nie?
- sporządzanie listy zadań do delegowania,
- studium przypadku,
- odgrywanie scen pod okiem prowadzącego: zlecanie trudnych zadań, trudne rozmowy, przełamywanie barier komunikacyjnych, rozmowy karzące, nagradzające, dyscyplinujące, konfliktowe, asertywne.
8. Checklista 116 kompetencji "miękkich" oraz tworzenie matrycy kompetencji pracowniczych:
- co brać pod uwagę?
- dyskusja,
- wypracowanie w praktyce – warsztaty w zespołach.
9. Test – czy jestem dobrym liderem?:
- dyskusja, wnioski, zadania do wykonania po szkoleniu aby stawać się lepszym liderem,
- zalecenie dla uczestników – nad którym narzędziem każdy powinien więcej popracować.
10. Test psychometryczny określający poziom asertywności:
- omówienie, wnioski, zalecenia.
11. Test psychometryczny Le Senne'a i dr Hartmanna:
- testy te stanowią świetne uzupełnienie testów z poprzednich szkoleń,
- dyskusja, wybranie mocnych i słabych stron uczestników,
- zalecenie do doskonalenia.
Coaching:
12. Okno Johari pokazujące otwartość na świat, otwartość w dialogu:
- ocena elastyczności swojego umysłu,
- jak rozwijać „głowę”?,
- w którą stronę podążać?,
- im większy strach tym większa nagroda?,
- wnioski.
13. Metodyka Hoshin Kanri w zarządzaniu sobą:
- osobista misja, wizja i strategia działania,
- pytania o stan obecny i przyszły,
- ćwiczenie – wehikuł czasu, czyli stan przyszły za 3 lata w życiu zawodowym, osobistym, finansowym i zdrowotnym,
- siły napędzające i czynniki pomocne na co dzień.
14. Kaizen w życiu każdego z nas – jaki jest najmniejszy krok w pracy i w domu aby zacząć już dziś? – ćwiczenia poglądowe.
- wypracowywanie „atomowych” nawyków poprzez Kaizen - idea małych kroków w praktyce życia codziennego.
15. Coaching pracownika w praktyce - checklista i pytania:
przepracowanie, wnioski, metodyka zastosowania na co dzień.
Moduł III - Lider Lean Office LO7 - Zarządzanie projektami Lean Office – 3 dni.
Segment 1:
- Integracja zespołów, wstęp, definicja projektu a procesu
- Metodyka zarządzania projektami: PRINCE 2, PMI, czy własna? Rozwiązanie problemów z wyborem właściwej metodyki Project Management
- Planowanie projektów organizacyjnych
- Kryteria wyboru projektów
Segment 2:
- Pojęcia: cele, zakres, budżet, harmonogram, ryzyko, udziałowcy i interesariusze projektu
- Formułowanie Karty (Mapy) projektu obejmującej wymagania
- Celu projektu zgodny z metodyką SMART
- Zakresu projektu lean office
- Harmonogramu projektu i niezbędnych zasobów – oczekiwanych i mierzalnych produktów projektu punktu widzenia uczestników projekt
- Analizy ryzyka projektu według metodyki COSO 2004 i PDPC
Segment 3:
- Role w zespole, identyfikacja kluczowych członków zespołu, kryteria doboru, rola lider
- Różnica między grupą a zespołem
- Psychologia pracy zespołowej
- Test Mereditha-Belbina - wnioski do doskonalenia
Segment 4:
- Uczestnicy, w praktyce warsztatowej, planują projekt dla własnej organizacji:
- Określają cele wytypowanego projektu, wskazują oczekiwane rezultaty i wymagane produkty projektu
- Tworzą Kartę (Mapę) projektu w programie Xmind i wyciągają wynikającez niej wnioski
- Wizualizują strukturę projektu wykorzystując do tego technikę mind mappingu
Segment 5:
- Określenie niezbędnych zadań do wykonania i ułożenie z nich harmonogramu
- Przyporządkowanie zasobów dla poszczególnych etapów projektu
- Określenie kamieni milowych i metody oceny skuteczności realizacji projektu lean office
- Określenie ścieżki krytycznej projektu lean office
Segment 6:
- Opracowanie budżetu projektu w PLN z uwzględnieniem jakości, ścieżki krytycznej, wszelkich kosztów - zasobów materialnych i wirtualnych, także maszynogodzin oraz roboczogodzin
- Dokonanie analizy ryzyka projektu według metodyki COSO 2004 oraz diagramu Ishikawy, PDPC i załączenie do mapy projektu
Segment 7:
- Określenie sposobu oceny skuteczności i efektywności realizowanych w firmie projektów lean office
Segment 8:
- Podsumowanie, rozdanie certyfikatów, wypełnienie ankiet
- Przesłanie drogą mailową opracowanej mapy zarządzania projektami
Moduł IV - Lider Lean Office – Zarządzanie kosztami w działach administracyjnych oraz usługach – 2 dni.
1. Wstęp do Lean Manufacturing. Metody szczegółowego opisu procesu i identyfikacji źródeł kosztów.
2. Przygotowanie i przeprowadzenie wstępu do projektu redukcji kosztów:
- analiza wyników i kosztów,
- tworzenie skutecznych wskaźników, SMART.
3. Prawidłowe rozpoznawanie i zarządzanie ryzykiem projektu ograniczania kosztów.
4. Koszty utrzymania procesów w ruchu, eliminacja strat niewykorzystanych roboczogodzin i zapasów.
5. Koszty złej jakości.
6. Metody eliminowania braków i marnotrawstwa.
7. Metody budowania budżetów:
- rodzaje kosztów: koszty całkowite, stałe i zmienne
- techniczne wyliczanie kosztów.
8. Inwestycje:
- dokonywanie najlepszych decyzji inwestycyjnych,
- budowanie zespołów eliminacji kosztów,
- harmonogramowanie zadań.
9. Metody ciągłej poprawy kosztów w procesach.
10. Monitorowanie realizacji budżetów.
Moduł V - Lider Lean Office - czyli zarządzanie ryzykiem w procesach poprzez PFMEA – Process Failure Mode Effect Analysis – Analiza Przyczyn i Skutków Wad Procesu (4th edition, June 2008 by AIAG) – 2 dni.
1. Wprowadzenie do analizy ryzyka:
- istota i cele prowadzenia analizy PFMEA,
- korzyści z zastosowania PFMEA,
- trudności z zastosowaniem PFMEA,
- krytyczne czynniki rzutujące na efektywność i skuteczność PFMEA,
- uczestnicy zostaną zapoznani z istotą oceny ryzyka. Będą rozumieli jego istotę i podstawowe założenia. Poznają ograniczenia i zalety PFMEA.
2. Zapewnienie i doskonalenie jakości a działania korygujące / zapobiegawcze, PFMEA jako narzędzie ciągłej poprawy jakości - PDCA.
3. Organizacja analizy PFMEA, niezbędne zasoby, rola zespołu.
4. FMEA dla procesu (PFMEA):
- istota FMEA procesu,
- poszczególne etapy analizy,
- omówienie przykładowych analiz,
- różnice pomiędzy FMEA procesu i produktu.
5. Przygotowanie danych wejściowych dla PFMEA - informacje nt. niezgodności, specyfikacje wyrobu i procesu.
6. Projektowanie działań doskonalących, warianty działań (działania adresowane wadzie a działania adresowane przyczynie).
7. Narzędzia pomocnicze: burza mózgów, wykres Ishikawy, 5Why.
9. Dobór wskaźników: Z (Znaczenia - Szkodliwości - Severity), C (Częstości - Occurrence), W (Wykrywalności - Detection) wg wytycznych FMEA 4th Edition;interpretacja WPR - Wskaźnika Poziomu Ryzyka (Risk Priority Number).
10. Podstawowe problemy organizacji pracy zespołu PFMEA.
11. Opracowanie skali SOD typowej dla firmy i wskaźnika RPN.
12. Koszty nie prowadzenia FMEA.
13. Priorytet dla błędów o wysokich wagach.
14. Dokumentowanie realizacji działań.
15. Ocena skuteczności działań.
16. Case study – gotowe, wykonane PFMEA, na przykładzie trenera, rozdane i omówione.
17. Opracowanie FMEA procesu na przykładach zaproponowanych przez uczestników pracujących w zespołach.
18. Case study - przykładowy plan kontroli - omówienie.