Szkolenie ma na celu podstawowe obowiązki pracodawcy oraz osoby kierującej pracownikami w zakresie prawa pracy oraz powiązaną z sytuacjami naruszenia tych obowiązków odpowiedzialność cywilnoprawną, odpowiedzialność administracyjną oraz odpowiedzialność karną. Uczestnicy dowiedzą się, jakie są najważniejsze obowiązki pracodawcy względem pracowników, w tym obowiązki dotyczące bhp, wynagrodzenia, równego traktowania, itp. oraz jakie są najważniejsze obowiązki osoby kierującej pracownikami wobec zespołu oraz względem podwładnych (powszechnie spotykane po stronie menedżerów) w szczególności związane z: nadzorem i organizacja pracy, przeciwdziałaniem mobbingowi itp.
1. Stosunek pracy – nawiązanie, zmiana oraz ustanie
- rodzaje umów o pracę
- sposoby ustania stosunku pracy
- wprowadzenie zmian do umów o pracę
2. Osoba kierująca pracownikami (kierownik/team leader) i jego rola w zakresie:
- wpływu na dobór kadry pracowniczej
- wpływu na zmianę warunków zatrudnienia podległych pracowników
- zasad wypowiadania i rozwiązywania umów o pracę:
- jak zgodnie z prawem rozstać się z pracownikiem.
- porozumienie stron – najbardziej bezkonfliktowy sposób rozstania się z pracownikiem?
- jak prawidłowo uzasadnić wniosek o wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę na czas określony oraz nieokreślony.
- jak precyzyjnie i dokładnie przełożony winien wskazać przyczynę.
- jak rozwiązać umowę o pracę zawartą na okres próbny i umowę na czas określony.
- rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
- „dyscyplinarka” (art. 52 K.p.).
- rozwiązanie umowy o pracę w przypadku długotrwałej choroby, czy są jakieś szczególne uwarunkowania
- ochrona przed rozwiązaniem i wypowiedzeniem umowy o pracę
3. Kierownik/team leader – jeszcze pracownik, czy już pracodawca?
Rola osób kierujących pracownikami w procesie pracy, obowiązki i ich odpowiedzialność w zakresie:
- oceny zagrożeń i ryzyka występującego w procesie pracy, w tym w zakresie nadzoru w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, nawiązania, rozwiązania i zmiany stosunku pracy oraz planowania i rozliczania czasu pracy
- kompetencji do wydawania podwładnym poleceń oraz egzekwowania ich wykonania
- wpływu na awansowanie, nagradzanie, premiowanie pracowników
4. Uprawnienia i obowiązki kierownika w zakresie utrzymania porządku i dyscypliny pracy
- dyscyplinowanie pracowników
- katalog kar i warunki ich stosowania
- zasady prowadzenia postępowania w zakresie zastosowania wobec pracownika kary porządkowej
- wpływ menadżera na postępowanie dotyczące kar porządkowych - dyscyplinowanie pracowników ze szczególnym uwzględnieniem udzielania kar porządkowych oraz treści wniosku kierownika o nałożenie kary
- dopuszczalność przeprowadzania kontroli pracowników na obecność alkoholu lub środków psychoaktywnych
- polecenia służbowe - odmowa wykonania polecenia pracodawcy/bezpośredniego przełożonego
- stosowanie „notatek służbowych” w zakresie dyscyplinowania pracowników
5. Uprawnienia i obowiązki kierownika w zakresie planowania i rozliczania czasu pracy
- podstawowe definicje z zakresu czasu pracy (czas pracy, doba i tydzień pracowniczy, normy czasu pracy, odpoczynki, systemy i rozkłady czasu pracy)
- praca w godzinach nadliczbowych i jej rekompensowanie – prawo, czy obowiązek pracownika
- praca w porze nocnej
- dyżur
- wyjścia prywatne
- zasady prawidłowego planowania (harmonogramowania) i rozliczania czasu pracy
- odpowiedzialność osób kierujących za naruszenie przepisów o czasie pracy
6. Odpowiedzialność kierownika za środowisko pracy wolne od dyskryminacji, mobbingu i molestowania
- kiedy mamy do czynienia ze zwykłym dyscyplinowaniem pracownika a kiedy z mobbingiem, molestowaniem lub nierównym traktowaniem
Masz problem z zapisem, pobierz:
Odpowiedzialność w zakresie prawa pracy pracodawców i osób kierujących pracownikami
Zapisz się