Kwestie holistycznego podejścia, kompetencji wyższego rzędu: twardych i interpersonalnych ("miękkich"), z roku na rok nabierają większego znaczenia, w zakresie przetrwania w biznesie. W dobie dynamicznych zmian i rozwoju AI, chcąc stać się niezastąpionym liderem, warto posiąść wiedzę oraz umiejętności, gwarantujące teraz i w przyszłości bycie produktywnym.
Certyfikowana Ścieżka rozwoju Lidera Produkcji – poziom średnio zaawansowany [112h], skierowana jest do osób przedsiębiorczych, które chcą zdobyć praktyczną oraz skondensowaną wiedzę w zakresie obejmującym produkcję. Podczas trwania dowiedzą się Państwo całego spektrum aktualnych oraz planowanych działań w tym zakresie. Swobodnie będziecie się poruszać w każdym otoczeniu biznesowym, zabezpieczając swoje interesy na odpowiednim poziomie i dbając o zrównoważony rozwój.
Informacje o kursie
- 16 dni warsztatowych
- 112h zegarowych
- Ograniczona liczba miejsc
- Kolejność modułów może się zmieniać w razie zapotrzebowania uczestników
- Każdy moduł rozpoczyna się i kończy wewnętrznym testem jednokrotnego wyboru, sprawdzającym poziom wiedzy przed i po odbytym kursie.
Większość modułów potrafi zastąpić roczne studia podyplomowe, dlatego też istnieje możliwość uczestnictwa w poszczególnych modułach tematycznych
Cena modułu: 1820 zł
Moduł I - Leadership w Produkcji - poziom specjalny – superwizja, coaching oraz najbardziej aktualne metody behawioralne z perspektywy NVC Marshala Bertrama Rosenberga – 3 dni.
Behawiorystyka:
1. Wstęp:
- przedstawienie się prowadzących oraz uczestników,
- sprawy organizacyjne, przedstawienie programu i zasad wspólnej współpracy.
2. NVC w praktyce, czyli Nonviolent Communication, po polsku Porozumienie bez Przemocy (PBP), dr Marshala Bertrama Rosenberga:
- Czym różnią się emocje od uczuć?, Jak rozróżnić uczucia prawdziwe od rzekomych?,
- Jakie są podstawowe emocje?, Jakie są potrzeby każdego z nas?,
- Jak sobie je uświadomić?, Jak tworzyć obserwacje a nie diagnozy?,
- Jak artykułować konkretne oczekiwania?, I wiele więcej.
Poznaj naturalny, wspólny język, nas wszystkich ludzi na świecie.
UWAGA: przez 95% czasu szkolenia podejmujemy poniżej wymienione tematy przepracowując metodę NVC. Zawiera ona w sobie cały nasz język komunikacyjny oraz wszystkie behawioralne metody/narzędzia.
3. Model WWKD, 4 kroków przełamywania strachu przed zmianą.
4. Style odczuwania i uczenia się – test psychometryczny:
- dotykowiec, wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk (uczynkowiec),
- wnioski dla życia zawodowego i osobistego.
5. Model neurologiczny dr Roberta Dilts'a:
- jak szkolić siebie i pracowników?
- omówienie, przykłady, zastosowanie w praktyce.
6. Piramida uczenia się wg Bruce'a Hylanda:
- warunki i kryteria przekazywania wiedzy,
- jak dorośli rozumiejąc informacje?
- co najlepiej dociera do naszych głów?
- od czego zacząć wypracowywanie pożądanych zachowań?
Superwizja:
7. Delegowanie zadań wg Kennetha Blanchard'a:
- co można delegować a czego nie?
- sporządzanie listy zadań do delegowania,
- studium przypadku,
- odgrywanie scen pod okiem prowadzącego: zlecanie trudnych zadań, trudne rozmowy, przełamywanie barier komunikacyjnych, rozmowy karzące, nagradzające, dyscyplinujące, konfliktowe, asertywne.
8. Checklista 116 kompetencji "miękkich" oraz tworzenie matrycy kompetencji pracowniczych:
- co brać pod uwagę?
- dyskusja,
- wypracowanie w praktyce – warsztaty w zespołach.
9. Test – czy jestem dobrym liderem?:
- dyskusja, wnioski, zadania do wykonania po szkoleniu aby stawać się lepszym liderem,
- zalecenie dla uczestników – nad którym narzędziem każdy powinien więcej popracować.
10. Test psychometryczny określający poziom asertywności:
- omówienie, wnioski, zalecenia.
11. Test psychometryczny Le Senne'a i dr Hartmanna:
- testy te stanowią świetne uzupełnienie testów z poprzednich szkoleń,
- dyskusja, wybranie mocnych i słabych stron uczestników,
- zalecenie do doskonalenia.
Coaching:
12. Okno Johari pokazujące otwartość na świat, otwartość w dialogu:
- ocena elastyczności swojego umysłu,
- jak rozwijać „głowę”?,
- w którą stronę podążać?,
- im większy strach tym większa nagroda?,
- wnioski.
13. Metodyka Hoshin Kanri w zarządzaniu sobą:
- osobista misja, wizja i strategia działania,
- pytania o stan obecny i przyszły,
- ćwiczenie – wehikuł czasu, czyli stan przyszły za 3 lata w życiu zawodowym, osobistym, finansowym i zdrowotnym,
- siły napędzające i czynniki pomocne na co dzień.
14. Kaizen w życiu każdego z nas – jaki jest najmniejszy krok w pracy i w domu aby zacząć już dziś? – ćwiczenia poglądowe.
- wypracowywanie „atomowych” nawyków poprzez Kaizen - idea małych kroków w praktyce życia codziennego.
15. Coaching pracownika w praktyce - checklista i pytania:
- przepracowanie, wnioski, metodyka zastosowania na co dzień
Moduł II - Lider Produkcji SMED (Single Minutes Exchange of Die) – Skracanie Czasu Przezbrojeń Maszyn i Urządzeń dla ustawiaczy, pracowników produkcyjnych – 2 dni.
1. Wprowadzenie do SMED.
2. Ogólne zasady metodyki SMED.
3. Etapy przygotowania operacji:
- przestawienie zewnętrzne,
- przestawienie wewnętrzne.
4. Fazy wdrożenia metodyki SMED:
- Faza 1 - brak zróżnicowania między przezbrojeniem zewnętrznym a wewnętrznym,
- Faza 2 - oddzielenie operacji wewnętrznych i zewnętrznych,
- Faza 3 - konwersja przezbrojeń wewnętrznych na zewnętrzne,
- Faza 4 - poprawa wszystkich elementarnych operacji.
5. Metodyka SMED - usprawnienie metod pracy.
6. Fundamentalne zasady SMED.
7. Druki i formularze w procesie SMED.
8. Analiza czynności w procesie SMED.
9. Symulacja procesu przestawienia - warsztat:
- opracowanie kolejności operacji,
- poszukiwanie prostszych narzędzi,
- sposoby eliminacji regulacji.
10. Wprowadzenie do warsztatów.
11. Analiza operacji przezbrajania.
12. Identyfikacja operacji "zewnętrznych" i "wewnętrznych".
13. Plan wdrażania usprawnień.
14. Gra symulacyjna SMED na przykładzie warsztatu samochodowego.
15. Praktyczne przeprowadzenie analizy SMED na przykładzie filmu trenera lub firmy klienta.
16. Standaryzacja przezbrojeń.
Warsztaty praktyczne
Moduł III - Lider Produkcji czyli budowanie wskaźników produkcyjnych oraz balansowanie linii, czynności i gniazd produkcyjnych za pomocą Yamazumi (chronometraż) – 3 dni.
Wstęp, organizacja szkolenia, mini-integracja, kontrakt międzyludzki.
- KPI (ang. Key Performance Indicators) w produkcji: definicje skuteczności, efektywności, jakości, wydajności
- Obliczanie mocy produkcyjnych (capacity), wyznaczanie cykli produktowych i maszynowych, 3 strategie dopasowywania mocy produkcyjnej do popytu.
1. Podstawy świata Lean Manufacturing:
- marnotrawstwo a wartość dodana - stosowanie w praktyce
- przykłady i rodzaje mudy, czyli marnotrawstwa
- Takt a moce produkcyjne, warsztaty z obliczania taktu firmy Exclusive RTV.
2. Wprowadzenie do problemu balansowania linii montażowej - wstęp do szkolenia:
- sformułowanie problemu oraz warunków ograniczających,
- przedstawienie przykładów,
- zmapowanie i zmierzenie sytuacji aktualnej,
- określenie celów stawianych przed zbalansowaniem linii,
- zbalansowanie przykładowych procesów produkcyjnych, montażowych,
- Case Study, czyli studium przypadku firmy The Door - zbalansowanie procesów produkcyjnych w nowopowstałej organizacji wytwarzającej nowoczesne modele drzwi
3. Zarządzanie Procesem Wytwórczym:
- szkolenia operatorów oraz matryca zastępowalności,
- sposoby realnej oceny czasu trwania poszczególnych czynności na stanowiskach linii montażowej,
- przygotowywanie instrukcji stanowiskowych.
4. Sposoby oceny i monitorowania zbalansowania linii produkcyjnych za pomocą wskaźników:
- wyznaczanie: taktów, CTC - czasu cyklu najbardziej obciążonego stanowiska roboczego (bottle neck - wąskie gardło), CB - czasu bezczynności, LS - rzeczywistej liczby stanowisk, PCB - procentowego udziału czasu bezczynności, OE - opóźnienia efektywności, V/A - wartości dodanej czynności wytwórczych.
- cyklu czynności (poszczególnych stanowisk i całej linii),
- efektywności wykorzystania poszczególnych stanowisk i całej linii.
Moduł IV - Lider Produkcji czyli VSM - Mapowanie Strumienia Wartości Produkcyjnego – 3 dni.
1. Wprowadzenie:
- Lean Manufacturing, podstawowe założenia,
- charakterystyka MUDA, MURI, MURA
- definicja strumienia wartości i wartości dodanej.
2. Value Stream Mapping - niezbędne informacje:
- przykładowa mapa,
- definicje, parametry i ikony wykorzystywane podczas budowania map,
- etapy VSM: mapa stanu obecnego, przyszłego oraz strategia działania,
- podział na strumienie wartości,
- wybór rodziny produktów,
- zebranie wiarygodnych danych,
- mapowanie przepływu informacji w strumieniu.
3. Optymalizacja procesów symulowanej fabryki przy wykorzystaniu narzędzi Lean, m.in. projektowanie przepływu oraz organizacja stanowisk/gniazd wg Czasu Taktu (Taktu Klienta), One Piece Flow (przepływ jednej sztuki), system ssący, Kanban, C/T, C/Tp, C/Tm, T/T, L/T, C/O.
4. Zbudowanie mapy stanu przyszłego na przykładzie trenera. Podsumowanie korzyści, mierników finansowych i czasowych
5. Organizowanie grup i sesji Kaizen. Stworzenie strategii dojścia z mapy stanu obecnego do mapy stanu przyszłego dla przykładowej firmy podanej przez trenera.
Moduł V - Lider Produkcji czyli Zarządzanie projektami produkcyjnymi w praktyce – 3 dni.
Segment 1
- Integracja zespołów, wstęp, definicja projektu a procesu
- Metodyka zarządzania projektami: PRINCE 2, PMI, czy własna? Rozwiązanie problemów z wyborem właściwej metodyki Project Management
- Planowanie projektów organizacyjnych
- Kryteria wyboru projektów
Segment 2
- Pojęcia: cele, zakres, budżet, harmonogram, ryzyko, udziałowcy i interesariusze projektu
- Formułowanie Karty (Mapy) projektu obejmującej wymagania
- Celu projektu zgodny z metodyką SMART
- Zakresu projektu produkcyjnego
- Harmonogramu projektu i niezbędnych zasobów – oczekiwanych i mierzalnych produktów projektu punktu widzenia uczestników projekt
- Analizy ryzyka projektu według metodyki COSO 2004 i PDPC
Segment 3:
- Role w zespole, identyfikacja kluczowych członków zespołu, kryteria doboru, rola lidera
- Różnica między grupą a zespołem
- Psychologia pracy zespołowej
- Test Mereditha-Belbina - wnioski do doskonalenia
Segment 4:
- Uczestnicy, w praktyce warsztatowej, planują projekt dla własnej organizacji:
- Określają cele wytypowanego projektu, wskazują oczekiwane rezultaty i wymagane produkty projektu
- Tworzą Kartę (Mapę) projektu w programie Xmind i wyciągają wynikające z niej wnioski
- Wizualizują strukturę projektu wykorzystując do tego technikę mind mappingu
Segment 5:
- Określenie niezbędnych zadań do wykonania i ułożenie z nich harmonogramu
- Przyporządkowanie zasobów dla poszczególnych etapów projektu
- Określenie kamieni milowych i metody oceny skuteczności realizacji projektu
- Określenie ścieżki krytycznej projektu produkcyjnego
Segment 6:
- Opracowanie budżetu projektu w PLN z uwzględnieniem jakości, ścieżki krytycznej, wszelkich kosztów - zasobów materialnych i wirtualnych, także maszynogodzin oraz roboczogodzin
- Dokonanie analizy ryzyka projektu według metodyki COSO 2004 oraz diagramu Ishikawy, PDPC i załączenie do mapy projektu
Segment 7:
- Określenie sposobu oceny skuteczności i efektywności realizowanych w firmie projektów
Segment 8:
- Podsumowanie, rozdanie certyfikatów, wypełnienie ankiet
- Przesłanie drogą mailową opracowanej mapy zarządzania projektami
Moduł VI - Lider Produkcji czyli Zarządzanie kosztami na produkcji – 2 dni.
1. Wstęp do Lean Manufacturing. Metody szczegółowego opisu procesu i identyfikacji źródeł kosztów.
2. Przygotowanie i przeprowadzenie wstępu do projektu redukcji kosztów:
- analiza wyników i kosztów,
- tworzenie skutecznych wskaźników, SMART.
3. Prawidłowe rozpoznawanie i zarządzanie ryzykiem projektu ograniczania kosztów.
4. Koszty utrzymania procesu produkcyjnego w ruchu, eliminacja strat niewykorzystanych roboczogodzin i zapasów.
5.Koszty złej jakości.
6. Metody eliminowania braków i marnotrawstwa.
7. Metody budowania budżetów:
- rodzaje kosztów: koszty całkowite, stałe i zmienne
- techniczne wyliczanie kosztów.
8. Inwestycje w dziale produkcji:
- dokonywanie najlepszych decyzji inwestycyjnych,
- budowanie zespołów eliminacji kosztów,
- harmonogramowanie zadań.
9. Metody ciągłej poprawy kosztów w procesach.
10. Monitorowanie realizacji budżetów.