Kwestie holistycznego podejścia, kompetencji wyższego rzędu: twardych i interpersonalnych ("miękkich"), z roku na rok nabierają większego znaczenia, w zakresie przetrwania w biznesie. W dobie dynamicznych zmian i rozwoju AI, chcąc stać się niezastąpionym liderem, warto posiąść wiedzę oraz umiejętności, gwarantujące teraz i w przyszłości bycie produktywnym.
Certyfikowana Ścieżka rozwoju Lidera Utrzymania Ruchu i Pracownika Technicznego – poziom podstawowy [84h], skierowana jest do osób przedsiębiorczych, które chcą zdobyć praktyczną oraz skondensowaną wiedzę w zakresie obejmującym utrzymanie ruchu, infrastruktury i zarządzania czynnościami technicznymi. Podczas trwania dowiedzą się Państwo całego spektrum aktualnych oraz planowanych działań w tym zakresie. Swobodnie będziecie się poruszać w każdym otoczeniu biznesowym, zabezpieczając swoje interesy na odpowiednim poziomie i dbając o zrównoważony rozwój.
Informacje o kursie:
- 12 dni warsztatowych
- 84h zegarowe
- Ograniczona liczba miejsc
- Kolejność modułów może się zmieniać w razie zapotrzebowania uczestników
- Każdy moduł rozpoczyna się i kończy wewnętrznym testem jednokrotnego wyboru, sprawdzającym poziom wiedzy przed i po odbytym kursie.
Większość modułów potrafi zastąpić roczne studia podyplomowe, dlatego też istnieje możliwość uczestnictwa w poszczególnych modułach tematycznych:
Cena modułu: 1820 zł.
Moduł I - Lider - Kompleksowe zarządzanie parkiem maszynowym oraz infrastrukturą firmy – 3 dni.
1. Wstęp do produktywności – efekt: wiedza praktyczna co ma robić, a czego nie robić UR:
- czym jest TPM? - historia zarządzania – efekt: wiedza na jakim etapie jest firma,
- określenie strategii TPM dla firmy – efekt: odpowiedź na pytanie czy to się opłaca?,
- rola Działu Utrzymania Ruchu.
2. Wskaźniki efektywności TPM wydajności parku maszynowego OEE:
- obliczanie współczynnika OEE dla wybranego urządzenia, parku maszynowego – efekt: zespół umie wdrożyć OEE lub jego część,
- wskaźniki efektywności procesu KPI: MTBF, MTTR, MTTF – efekt: zespół wie gdzie i jak oraz po co liczyć wspomniane KPI
- 6 Wielkich Strat Omówienie 6 rodzajów strat mających wpływ na mniejszą wydajność maszyn, najczęstszych przyczyn występowania oraz zalecanych środków zaradczych – ćwiczenie – efekt: zespół ma formularz i wie jak wykrywać straty TPM w firmie oraz jak z nimi postępować.
3. Planned Maintenance:
- rola koordynacji działań na linii Dział Utrzymania Ruchu - Dział Produkcji – efekt: rozgraniczenie i podział czynności między UR a produkcją,
4. Focused Improvement:
- sposoby eliminacji 6 Wielkich Strat poprzez działania zespołów Kaizen – efekt: umiejętność pracy w zespołach TPM.
5. Early Equipment Management:
- kompleksowe zarządzanie parkiem maszynowym, Life-cycle costing, zakupy urządzeń. System diagnostyki urządzeń – efekt: opracowanie przepisu na przykładowe zamówienie maszyny, urządzenia oraz kryteriów zakupu.
6. Autonomous Maintenance + 5S:
- program zaangażowania operatorów w obsługę maszyn, 7 Faz wdrożenia, powiązanie Obsługi Autonomicznej z 5S – efekt: gotowe formularze oraz wiedza jak wdrożyć TPM, od zaraz, w odpowiedniej kolejności,
- standardy czyszczenia i konserwacji – efekt: opracowanie przykładowej instrukcji sprzątania, konserwacji i wiedza jak opracowywać inne instrukcje,
- samodzielne przeglądy - anomalia – efekt: wiedza jak postępować w przypadku zdarzeń poza standardowych.
7. Quality Maintenance:
- jakościowa obsługa maszyn, opis najczęstszych przyczyn defektów maszyn i ich wpływ na produkcję, metody wbudowywania jakości w proces produkcyjny i działanie maszyn – efekt: wiedza o wskaźnikach jakościowych na maszynach i kiedy maszyna jest w 100% poprawna jakościowo.
Moduł II - Lider - rozliczanie pracowników i logistyka w UR, działach technicznych: zarządzanie i uzupełnianie materiałów eksploatacyjnych, surowców, zapasów – 3 dni.
Wstęp – przedstawienie się, oczekiwań, obowiązujących zasad organizacyjnych.
- OCE (Overall Craft Effectiveness - Całkowita Efektywność Pacowników DUR) jako jedno z podstawowych narzędzi TPM sprawnego funkcjonowania WCM - World Class Manufacturing.
- Metodologia obliczania wskaźnika OCE.
- OCE, ocena SUR/DUR,
- System dzielenia się informacją - raportowanie OCE.
- Wizualizacja i stosowanie OCE jako podstawowe narzędzie Pracy Zespołowej na poziomie produkcji.
- Rola OCE w funkcjonowaniu praktyki produkcyjnej Ukierunkowanego Doskonalenia (Focus Improvement).
- ITD i OTIF oraz kwalifikowanie dostawców, pracowników przy zarządzaniu zapasami, dostawami.
- Diagram Pareto-Lorenza przy hierarchizacji zapasów i części eksploatacyjnych.
- EOQ (Economic Order Quantity – Ekonomiczna Wielkość Zamówienia),
- Rabaty ilościowe – czy zniżka od dostawcy jest opłacalna dla firmy?
- ROP (Re-Order Point - Punkt Ponownego Zamawiania), czyli zarządzanie częściami zamiennymi w dziale utrzymania ruchu - przykłady, wzory, ćwiczenia i zadania do wykonania.
- FIFO, LIFO, HIFO, FEFO, Kanban
- Metody pull w określaniu zapasów
- Wprowadzenie do kanban
- Obliczanie poziomów bezpieczeństwa, maksymalnego
- Obliczenia liczby kart kanban dla części zakupowych
- Przykłady magazynowania
- Mechanizm zarządzania zapasami
- Definicja zapasów
- Materiały eksploatacyjne czy części zamienne
- Narzędzia analiz statystycznych
- Znaczenie statystyki w zarządzaniu
- Rodzaje analiz zapasów:
- ABC, XYZ, HML, FSN, DTMR, VED, SDE
- Przykładowe mierniki i wskaźniki logistyczne:
- Lista 24 wskaźników
- Analiza wskaźników
Moduł III - Leadership - jak zarządzać Działem Utrzymania Ruchu, Technicznym, poprzez kompetencje interpersonalne („miękkie”) - poziom podstawowy – 3 dni.
Zarządzanie zespołem Utrzymania Ruchu przez postawy:
1. Wstęp:
- przedstawienie się uczestników i prowadzącego – 1szy etap tworzenia zespołu,
- sprawy organizacyjne, przedstawienie programu i zasad wspólnej współpracy – praca na kontrakcie, wypracowanie oczekiwanych zachowań,
- ćwiczenie na testowanie zapałek, w zespołach, w celu pokazania jak trudna jest komunikacja i dlaczego od dziecka umiejąc mówić, słabo się porozumiewamy?
2. Analiza transakcyjna Erica Berne:
- 3 postawy towarzyszące nam na codzień: rodzic krytyczny oraz opiekuńczy, dziecko zbuntowane i przystosowane oraz twórcze, dorosły,
- ćwiczenia, dyskusja, rozpoznanie kim jestem tu i teraz oraz wykorzystanie po 1szym dniu szkolenia,
- budowa autorytetu.
3. Model Alberta Mehrabiana o mowie ciała w dysonansie emocjonalnym:
- komunikacja niewerbalna i jej znaczenie w procesie komunikacji,
- kłamstwo (mit) na temat Mehrabiana – co naprawdę dał nam jego eksperyment?,
- dysonans emocjonalny w pigułce – jak szybko i łatwo rozpoznać w praktyce?
Zarządzanie zespołem Utrzymania Ruchu przez kompetencje:
4. 5 etapów budowania zespołów – model Tuckman’a, 4 etapy budowania podczas zmiany:
- postawy szefa wobec zespołu - Koncepcja D. McGregora,
- style kierowania zespołem i grupą,
- etapy pracy zespołu,
- podstawowe i rozszerzone umiejętności menadżera w zakresie kierowania zespołem,
- zalety i wady pracy zespołowej,
- warunki efektywności spotkań,
- ćwiczenia na pracę zespołową.
5. Test psychometryczny Mereditha-Belbina na role w zespole:
- typy i role ludzi w zespole,
- przedyskutowanie na przykładach uczestników,
- wykorzystanie narzędzia do motywacji, delegowania zadań, rozwoju pracowników.
Zarządzanie zespołem Utrzymania Ruchu przez motywację:
6. Modele motywacyjne Herzberg'a , McClelland'a, Abrahama Maslova:
- motywowanie pracowników/rodzaje motywacji (także odwrócony model Maslova),
- co działa na dany typ człowieka w określonym momencie życia?
- motywacja formalna, nieformalna, finansowa, pozafinansowa, wewnętrzna i zewnętrzna.
7. Przywództwo sytuacyjne Paula Hersey’a i Kennetha Blanchard’a:
- jak zarządzać każdą osobą, po rozpoznaniu, do której z 4 komórek przynależy?,
- dyskusja, ćwiczenia z „życia wzięte”, studia przypadku,
- przypadki szczególne i niestandardowe oraz „wędrówki” osób ocenianych, przez komórki matrycy.
8. Zachowanie asertywne i komunikat asertywny FUKO:
- komunikat "JA" – 3 etapy tworzenia,
- narzędzie skutecznej komunikacji interpersonalnej,
- sposoby przekazywania informacji zwrotnej,
- parafraza,
- konstruktywna krytyka,
- umiejętność aktywnego słuchania w kierowaniu zespołem,
- bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania,
- asertywne formułowanie zdań,
- rola komunikatu w relacjach "szef-podwładny" oraz „podwładny - szef", także „wczoraj kolega – dziś szef”,
- trening komunikacji - język proaktywny (ćwiczenia).
Moduł IV - Leadership - jak zarządzać Działem Utrzymania Ruchu, kompetencje interpersonalne („miękkie”) - poziom średniozaawansowany – 3 dni.
Zarządzanie zespołem Utrzymania Ruchu przez autorytet:
1. Wstęp:
- przedstawienie się prowadzących oraz uczestników,
- sprawy organizacyjne, przedstawienie programu i zasad wspólnej współpracy.
2. Właściwe skomunikowanie się z każdą osobą na świecie za pomocą modelu DISC (DISA) D3 [TEAMS (test psychometryczny Mereditha-Belbina), VALUES (praca na kontrakcie), BAI (motywacja, 6 sił napędowych)], Williama Moultona Marstona:
- test psychometryczny, wykres radarowy,
- narzędzia wspomagające,
- ćwiczenia i studia przypadku,
- dyskusja, przykłady z życia osobistego i zawodowego,
- wykorzystanie w praktyce podczas obiadowej przerwy szkoleniowej i od razu po 1szym dniu szkoleniowym.
3. Model kwadratu komunikacyjnego według Friedemanna Schulza von Thuna:
- test umiejętności komunikacyjnych,
- przećwiczenie 4 „uszu”, płaszczyzn komunikacyjnych – ucho apelu, ujawniania siebie, faktów i relacji,
- jak na 4 sposoby można rozumieć jedno zdanie, sytuacje każdego dnia.
4. Sztuka perswazji i wywierania wpływu – Przywództwo/ Autorytet/ Charyzma:
- posługiwanie się regułami wpływu społecznego (wg Roberta Cialdiniego):
a. Prawo rewanżu.
b. Prawo kontrastu.
c. Prawo sympatii.
d. Prawo pozytywnych skojarzeń.
e. Prawo konsekwencji.
f. Prawo limitu.
g. Prawo konformizmu.
h. Prawo autorytetu.
- w jaki sposób zastosować każde z tych praw w praktyce dnia codziennego.
Zarządzanie zespołem Utrzymania Ruchu przez zmianę na lepsze:
5. Rozwiązywanie konfliktów - test psychometryczny, style i przepracowywanie konfliktów wg Christophera W. Moore’a:
- "wczoraj kolega dziś szef",
- diagnoza umiejętności rozwiązywania konfliktów,
- rodzaje i modele rozwiązywania konfliktów,
- test, ćwiczenia praktyczne,
- studium przypadku trenera i z praktyki firmy.
6. Rola autorytetu:
- podstawowe czynniki budujące autorytet,
- autorytet funkcji, wiedzy i osobowości.
7. Ćwiczenia praktyczne.
Zarządzanie zespołem Utrzymania Ruchu przez pozytywne emocje:
8. Zarządzanie stresem i kontrolowanie emocji - Samoregulacja i przepracowywanie stresu wg modelu Paula D. Macleana:
- nazwanie emocji po "imieniu",
- nteligencja emocjonalna,
- co to jest stres i kiedy występuje?
- podejmowanie decyzji w stresie,
- ćwiczenie na sytuacje stresogenne i jak sobie z nimi radzić - burza mózgów,
- macierz ustalania priorytetów w życiu – omówienie jak stosować.
9. Skuteczna komunikacja pisemna - np.: mail'e, sms'y, insrukcje, ogłoszenia:
- test umiejętności komunikacyjnych,
- ćwiczenia, studia przypadku,
- dyskusja o doświadczeniach z życia zawodowego uczestników w tym zakresie,
- przykłady, omówienie dotychczasowych dokonań uczestników.
Masz problem z zapisem, pobierz:
Certyfikowana Ścieżka rozwoju Lidera Utrzymania Ruchu i Pracownika Technicznego - poziom podstawowy [84h]
Zapisz się