Kwestie środowiskowe z roku na rok nabierają większego znaczenia w zakresie prowadzenia biznesu. Unia Europejska chce stać się światowym liderem w zakresie ochrony środowiska i łagodzenia skutków ocieplania klimatu. Wdrażając Fit for 55, nakłada coraz to nowe wymogi prawne i formalne na przedsiębiorstwa.
Certyfikowany kurs ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju (60h) jest skierowany do przedsiębiorców, którzy chcą posiadać w swoich zespołach wykształconych w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju specjalistów. Podczas jego trwania dowiedzą się Państwo całego spektrum aktualnych oraz planowanych regulacji w tym zakresie. Swobodnie będziecie się poruszać w środowisku klimatycznym i ESG, zabezpieczając swoje interesy na odpowiednim poziomie i dbając o zrównoważony rozwój.
Informacje o kurskie:
- 10 dni warsztatowych
- 60 h zegarowych
Kurs kończy się wewnętrznym egzaminem przeprowadzanym w formie online (test jednokrotnego wyboru), czas egzaminu 60 minut.
Moduł I - Raportowanie ESG
- Wprowadzenie
- Wprowadzenie do pojęcia ESG i związanych z nim uwarunkowań
- Krótki rys historyczny, CSR a ESG
- Rola ESG w UE: strategia europejskiego zielonego ładu (green deal) i pakiet fit for 55
- Rola ESG na rynkach finansowych (inwestycje, kredyty, dofinasowania i ubezpieczenia)
- Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG)
- Zmiany klimatu i porozumienie paryskie
- Europejski Zielony Ład - w tym założenia Fit for 55
- Omówienie regulacji i standardów związanych z ESG
- Obecne wymogi ustawy o rachunkowości
- Regulacje dla instytucji finansowych (NFRD i SFDR)
- Taksonomia UE (art. 8)
- CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)
- CSDD (Corporate Due Diligence)
- Przegląd innych standardów (ISO 26000, GRI, SASB, TCFD, SIN,) oraz dobrych praktyk rynkowych
- Ogólne zasady raportowania pozafinansowego i zbieranie danych
- Omówienie europejskich standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS)
- Wymagania ogólne i zasady
- Aspekty środowiskowe (zmiany klimatu, zanieczyszczenie, woda, bioróżnorodność i wykorzystanie zasobów)
- Aspekty społeczne (pracownicy właśni i w łańcuchu wartości, społeczności lokalne, konsumenci)
- Aspekty zarządzania
- Omówienie przebiegu procesu raportowania i zbierania danych ESG
- Sesja pytań i odpowiedzi
- Zakończenie
Moduł II - Ślad węglowy organizacji i produktu
- Zmiany klimatu – przyczyny i prognozowane skutki w skali Świata i Polski
- Zmiany na poziomie europejskim: Europejski Zielony Ład, taksonomia zrównoważonej działalności gospodarczej itp.
- Koncepcja śladu węglowego (carbon footprint)
- Podstawowe definicje dotyczące obliczania śladu węglowego
- Omówienie trzech zakresów obliczania śladu węglowego
- Metodyki i standardy obliczania śladu węglowego oraz przepisy
- Określenie granic i zasięgu obliczania emisji CO2
- Źródła danych o emisji CO2 i proces ich zbieranie
- Źródła wskaźników niezbędnych do wyliczeni emisji z danej działalności
- Narzędzia i kalkulatory wspierające obliczenia śladu węglowego
- Przykłady obliczania śladu węglowego dla organizacji i jej procesów
- Zakres 1 – emisje ze spalanie paliw w autach i kotłach grzewczych, z procesów technologicznych i z wycieków z systemów klimatyzacyjnych
- Zakres 2 - emisje powstałe przy wytworzeniu zużywanej energii elektrycznej, pary, ciepła i chłodu pochodzących ze źródeł zewnętrznych
- Działania prowadzące do zmniejszenia wielkości śladu węglowego
- Neutralizacja śladu węglowego poprzez tzw. carbon offseting
- Zakończenie: Sesja pytania i odpowiedzi, podsumowanie
Moduł III - Obliczanie śladu węglowego w organizacji – zakres 3
- Wstęp: przedstawienie prowadzącego, zebranie oczekiwań, przedstawienie programu
- Zmiany klimatu – przyczyny i prognozowane skutki w skali Świata i Polski
- Zmiany na poziomie europejskim: Europejski Zielony Ład, taksonomia zrównoważonej działalności gospodarczej itp.
- Koncepcja śladu węglowego (carbon footprint)
- Podstawowe definicje dotyczące obliczania śladu węglowego
- Metodyki i standardy obliczania śladu węglowego oraz przepisy
- Omówienie zakresów obliczania śladu węglowego
- Wyznaczanie granic obliczeń
- Omówienie kategorii zakresu 3 (co obejmują, skąd wziąć dane, liczenie)
- Zakupione towary i usługi
- Dobra kapitałowe
- Emisje związane z energią i paliwami nieujęte w zakresie 1 i 2
- Transport i dystrybucja (upstream i downstream)
- Odpady powstałe w wyniku działalności
- Podróże służbowe
- Dojazdy pracowników do pracy
- Wynajęte aktywa (upstream i downstream)
- Przetwarzanie sprzedanych produktów
- Użytkowanie sprzedanych produktów
- Postępowanie ze sprzedanymi produktami po zakończeniu ich użytkowania
- Franczyzy
- Inwestycje
- Źródła danych o emisji CO2 i proces ich zbieranie
- Angażowanie kontrahentów w zbieranie danych
- Źródła wskaźników niezbędnych do wyliczeni emisji
- Narzędzia i kalkulatory wspierające obliczenia śladu węglowego
- Zasady raportowania śladu węglowego
- Ślad węglowy firmy a ślad produktu
- Działania prowadzące do zmniejszenia wielkości śladu węglowego
- Zakończenie: Sesja pytania i odpowiedzi, podsumowanie
Moduł IV - Taksonomia (CSRD) z uwzględnieniem kwestii związanych z należytą starannością przedsiębiorstw
- Raportowanie zgodnie z art. 8 Taksonomii.
- Inwestycja zrównoważona środowiskowo zgodnie z zasadami Taksonomii.
- Jak określić czy dana działalność gospodarcza wnosi istotny wkład w realizację jednego z celów środowiskowych Taksonomii?
- Jak określić czy dana działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód dla żadnego z celów środowiskowych Taksonomii?
- Kiedy dana działalność gospodarcza jest prowadzona zgodnie z minimalnymi wymaganiami związanymi z prawami pracowniczymi oraz prawami człowieka w relacji horyzontalnej?
- Ogólna charakterystyka Taksonomii, omówienie celów regulacji oraz jej związek z unijną strategią dotyczącą finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej
- Rozróżnienie pomiędzy działalnością eligible, non-eligible i Taxonomy aligned.
- Podstawowe zasady raportowania przychódu, CapEx i OpEx zgodnie z Taksonomią.
- Perspektywy rozwoju Taksonomii oraz jej związek z innymi aktami prawnymi UE
- Przegląd obowiązków wynikających z projektu dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSDD) oraz dyrektywy o raportowaniu w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD)
Moduł V - Prawo ochrony środowiska
- Ustawa Prawo ochrony środowiska
- ustawa, a powiązane przepisy unijne
- podstawowe definicje
- omówienie podstawowych rozporządzeń wykonawczych
- zakres obowiązków dotyczący każdego przedsiębiorcę
- urzędy/instytucje do spraw ochrony środowiska
- Pozwolenia na wprowadzanie do powietrza substancji i energii
- pozwolenia sektorowe
- pozwolenia zintegrowane
- pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
- pozwolenie na wytwarzanie odpadów
- pozwolenie wodo prawne
- Opłaty za korzystanie ze środowiska
- jakie podmioty dotyczą
- kiedy jesteśmy wpłacić naliczona opłatę środowiskową
- jakie podmioty sa zwolnione z naliczania opłat środowiskowych
- automonitoring
- kary administrcyjne
- źródła obowiązków
- zakres kontroli
- sankcje
- obowiązkowe pomiary srodowiskowe
Moduł VI - Opłaty środowiskowe oraz raportowanie do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji ( KOBiZE), Baza danych o odpadach (BDO)
- podstawy prawne regulujące kwestię opłat środowiskowych
- Ustawa Prawo ochrony środowiska.
- Akty wykonawcze do Ustawy Prawo ochrony środowiska dotyczące opłat za korzystanie ze środowiska.
- Ordynacja podatkowa
- Obowiązki przedsiębiorców związane z opłatami za korzystanie ze środowiska
- Kiedy i za co ponosimy opłaty środowiskowe
- Ewidencja danych będących podstawą naliczania opłat.
- Opłaty podwyższone i kary.
- Praktyczne aspekty wnoszenia opłat za korzystanie ze środowiska
- Rodzaje i wzory dokumentów, stawki opłat.
- Prawidłowe wypełnianie dokumentów, właściwość miejscowa urzędów.
- Jak długo archiwizujemy dokumenty,
- Praktyczne ćwiczenia w wypełnianiu obowiązków związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska
- wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza: z procesów technologicznych: energetycznego spalania paliw, z lakierowania i malowania, ze spawania, z przeładunku benzyn, z pojazdów samochodowych, opłaty ryczałtowe i wskaźnikowe odprowadzanie ścieków i wód opadowych i roztopowych (z omówieniem przykładów, dla których opłaty te są wymagane) odpady składowane – sposoby naliczania opłaty
- Podstawa prawna utworzenia Krajowej bazy - ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji/rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych w raporcie oraz sposobu jego wprowadzania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji,
- Raportowanie do Krajowej bazy, a opłaty za korzystanie ze środowiska.
- Sporządzania raportów do Krajowej bazy – ogólne zasady
- jakie podmioty mają obowiązek sporządzenia i wysłania raportu,
- czy każdy podmiot ma dokonać rejestracji w Krajowej bazie,
- jakie dane wykorzystujemy do sporządzenia rocznego raportu,
- czy kotłownia to instalacja
- czy wszystkie źródła emisji wymagają raportowania
- zasady obliczania wielkości emisji do powietrza w oparciu o wskaźniki emisji i inne dostępne informacje (np. wskaźniki dla spalania paliw, spawania lub obliczanie emisji na podstawie kart charakterystyki).
- Terminy wprowadzania raportów – od kiedy należy raportować emisje do powietrza
- Sankcje za brak sporządzania i wysyłania raportów do KOBiZE
- Baza danych o odpadach
- kogo obowiązuje rejestracja
- co to jest BDO
- kary za brak rejestracji
- Warsztaty – rejestracja i raportowanie w KOBiZE
- Rejestracja i prowadzenie ewidencji poprzez BDO
Moduł VII - Odpady najważniejsze regulacje obowiązujące w 2025 r dla pierwotnego wytwórcy, zbierającego, przetwarzającego odpady
- Rodzaje odpowiedzialności w gospodarce odpadami
- pierwotny wytwórca odpadów
- zbieranie odpadów
- przetwarzanie odpadów
- nieprofesjonalne zbieranie odpadów
- sprzedawca odpadów
- pośrednik w odpadach
- transportujący odpady
- Decyzje w gospodarce odpadami
- kiedy jesteśmy zobowiązani posiadać decyzję na wytwarzanie odpadów
- czy każdy przedsiębiorca wytwarza odpady z instalacji
- decyzja na zbieranie odpadów – operat p.poż.
- decyzja na przetwarzanie odpadów – uzgodnienia właściwych organów
- pozwolenie zintegrowane
- czy na nieprofesjonalne zbieranie odpadów wymagane jest decyzja
- zasady ubiegania się o wydanie oraz wydawanie pozwoleń i zezwoleń w gospodarce odpadami, w tym nowy obowiązek kontroli organu wydającego wraz z inspekcją ochrony środowiska przed wydaniem decyzji. Wizyjny system kontroli miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
- Kontrole gospodarki odpadami – wytwarzanie, zbieranie, przetwarzanie, transport i działania nad tymi procesami
- KPO, KPOK, faktura
- uprawnienia kontrolne policji, inspekcji transportu drogowego, wioś, straży miejskiej do kontroli przedsiębiorców w zakresie spełniania wymagań prawnych dotyczących gospodarki i gospodarowania odpadami oraz wysokość przewidzianych prawnie kar dla przedsiębiorców (od 10.000 do 1.000.000) za brak lub niewłaściwe wykonanie przepisów.
Moduł VIII - Szczegółowe omówienie ESRS w zakresie E – environment (środowisko)
- ESRS E1 Zmiana klimatu
- E1-1 Plan do polityki klimatycznej
- E1-4 Cele związane z łagodzeniem zmiany klimatu i przystosowaniem się do nich
- E1-5 Zużycie energii i koszyk energetyczny
- E1-6 Emisje gazów cieplarnianych zakresów 1, 2 i 3 brutto oraz całkowite emisje gazów cieplarnianych
- E1-7 Projekty usuwania gazów cieplarnianych i ograniczania emisji gazów cieplarnianych finansowane za pomocą jednostek emisji dwutlenku węgla np. offsetowanie za pomocą sadzenia drzew
- E1-8 Wewnętrzne ustalanie kosztów emisji gazów cieplarnianych
- E1-9 Przewidywane skutki finansowe wynikające z istotnych ryzyk fizycznych i ryzyk przejścia oraz potencjalnych możliwości związanych z klimatem
- ESRS E2 Zanieczyszczenie
- E2-1 Polityki związane z zanieczyszczeniem
- E2-2 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z zanieczyszczeniem
- E2-3 Cele związane z zanieczyszczeniem
- E2-4 Zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby
- E2-5 Substancje potencjalnie niebezpieczne i substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (szczególnie szkodliwe)
- E2-6 Przewidywane skutki finansowe wynikające z oddziaływań, ryzyka i możliwości związanych z zanieczyszczeniem
- ESRS E3 Woda i zasoby morskie
- E3-1 Polityki związane z wodą i zasobami morskimi
- E3-2 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z wodą i zasobami morskimi
- E3-3 Cele związane z wodą i zasobami morskimi
- E3-4 Zużycie wody
- E3-5 Przewidywane skutki finansowe wynikające z oddziaływań, ryzyka i możliwości związanych z wodą i zasobami morskimi
- ESRS E4 Różnorodność biologiczna i ekosystemy
- E4-1 Plan transformacji w zakresie różnorodności biologicznej i ekosystemów oraz uwzględnienie różnorodności biologicznej i ekosystemów w strategii i modelu biznesowym
- E4-2 Polityki związane z różnorodnością biologiczną i ekosystemami
- E4-3 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z różnorodnością biologiczną i ekosystemami
- E4-4 Cele związane z różnorodnością biologiczną i ekosystemami
- E4-5 Mierniki oddziaływania związane ze zmianą w zakresie różnorodności biologicznej i ekosystemów
- E4-6 Przewidywane skutki finansowe wynikające z ryzyk i możliwości związanych z bioróżnorodnością i ekosystemami
- ESRS E5 Wykorzystanie zasobów oraz gospodarka o obiegu zamkniętym
- E5-1 Polityki związane z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym
- E5-2 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym
- E5-3 Cele związane z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym
- E5-4 Wpływy zasobów
- E5-5 Wypływy zasobów
- E5-6 Przewidywane skutki finansowe wynikające z oddziaływań, ryzyka i możliwości związanych z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym
Moduł IX - Szczegółowe omówienie ESRS w zakresie S – social (społeczeństwo)
-
ESRS S1 WŁAŚNI PRACOWNICY
- Strategia
- ESRS 2 SBM-2 Dialog z pracownikami oraz zbieranie ich oczekiwań i opini
- Zarządzanie oddziaływaniem, ryzykiem i możliwościami
- S1-1 Polityki związane z własną siłą roboczą
- S1-2 Procedury współpracy z własnymi pracownikami i przedstawicielami pracowników w zakresie oddziaływania
- S1-3 Procesy niwelowania negatywnych oddziaływań i kanały zgłaszania problemów przez pracowników jednostki
- S1-4 Podejmowanie działań dotyczących istotnych oddziaływań na własnych pracowników oraz stosowanie podejść służących ograniczeniu istotnego ryzyka i wykorzystywaniu istotnych możliwości związanych z własną siłą roboczą oraz skuteczność tych działań
- Cele
- S1-5 Cele dotyczące zarządzania istotnymi negatywnymi oddziaływaniami, zwiększania pozytywnych oddziaływań i zarządzania istotnym ryzykiem i istotnymi możliwościami
- Mierniki
- S1-6 Charakterystyka pracowników jednostki
- S1-7 Charakterystyka osób niebędących pracownikami stanowiących własnych pracowników jednostki
- S1-8 Zakres rokowań zbiorowych i dialogu społecznego
- S1-9 Wskaźniki różnorodności
- S1-10 Odpowiednie płace
- S1-11 Ochrona socjalna
- S1-12 Osoby z niepełnosprawnościami
- S1-13 Wskaźniki dotyczące szkoleń i rozwoju umiejętności
- S1-14 Wskaźniki bezpieczeństwa i higieny pracy
- S1-15 Wskaźniki równowagi między życiem zawodowym a prywatnym
- S1-16 Wskaźniki wynagrodzeń (luka płacowa i całkowite wynagrodzenie)
- S1-17 Incydenty, skargi i poważne oddziaływania na przestrzeganie praw człowieka
ESRS S2 PRACOWNICY W ŁAŃCUCHU WARTOŚCI
- Strategia
- ESRS 2 SBM-2 Interesy i opinie pracowników w łańcuchu wartości są znane i brane pod uwagę
- Zarządzanie oddziaływaniem, ryzykiem i możliwościami
- S2-1 Polityki związane z pracownikami w łańcuchu wartości
- S2-2 Procesy współpracy z osobami wykonującym pracę w łańcuchu wartości w zakresie oddziaływań
- S2-3 Procesy niwelowania negatywnych oddziaływań i kanały zgłaszania problemów przez pracowników w łańcuchu wartości
- S2-4 Podejmowanie działań dotyczących istotnych oddziaływań na osoby wykonujące pracę w łańcuchu wartości oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnymi ryzykami i wykorzystywaniu istotnych możliwości związanych z osobami wykonującymi pracę w łańcuchu wartości oraz skuteczność tych działań
- Cele
- S2-5 Cele dotyczące zarządzania istotnymi negatywnymi oddziaływaniami, zwiększania pozytywnych oddziaływań i zarządzania istotnym ryzykiem i istotnymi możliwościami
ESRS S4 KONSUMENCI I UŻYTKOWNICY KOŃCOWI
- Strategia
- ESRS 2 SBM-2 Interesy i opinie konsumentów i użytkowników końcowych w łańcuchu wartości są znane i brane pod uwagę
- Zarządzanie oddziaływaniem, ryzykiem i możliwościami
- S4-1 Polityki związane z konsumentami i użytkownikami końcowymi
- S4-2 Procesy współpracy w zakresie oddziaływań z konsumentami i użytkownikami końcowymi
- S4-3 Procesy remediacji negatywnych oddziaływań i kanały zgłaszania problemów przez konsumentów i użytkowników końcowych
- S4-4 Podejmowanie działań dotyczących istotnych oddziaływań na konsumentów i użytkowników końcowych oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnym ryzykiem i wykorzystywaniu istotnych możliwości związanych z konsumentami i użytkownikami końcowymi oraz skuteczność tych działań
- Cele
- S4-5 Cele dotyczące zarządzania istotnymi negatywnymi oddziaływaniami, zwiększania pozytywnych oddziaływań i zarządzania istotnym ryzykiem i istotnymi możliwościami
Moduł X - Szczegółowe omówienie ESRS w zakresie G – Governence (Ład korporacyjny)
Termin i czas trwania
16 stycznia 2025: 10:00 - 15:00
17 stycznia 2025: 10:00 - 15:00
12 lutego 2025: 10:00 - 15:00
13 lutego 2025: 10:00 - 15:00
18 lutego 2025: 10:00 - 15:00
19 lutego 2025: 10:00 - 15:00
25 lutego 2025: 10:00 - 15:00
26 lutego 2025: 10:00 - 15:00
11 marca 2025: 10:00 - 15:00
12 marca 2025: 10:00 - 15:00
31 marca 2025: 10:00 - 15:00
Wszystkie nasze szkolenia objęte są możliwością pozyskania dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych oraz Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
Regionalne programy (RP) pozwalają na sfinansowanie usług rozwojowych wybranych w Bazie Usług Rozwojowych. Dzięki nim przedsiębiorcy i pracownicy mikro, małych i średnich firm oraz osoby indywidualne w całym kraju mogą otrzymać nawet 100 proc. dofinansowania na wybrane przez siebie usługi szkoleniowe i doradcze. Więcej informacji znajdziesz na stronach https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ oraz https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Krajowy Fundusz Szkoleń wspiera pracodawców, którzy chcą inwestować w kapitał ludzki. Wnioski należy składać w Powiatowym Urzędzie Pracy, właściwym dla siedziby przedsiębiorstwa. Nabory ogłaszają urzędy. Poziom dofinansowania to dla mikro przedsiębiorcy poziom aż 100%. W pozostałych mały, średnich i dużych przedsiębiorstwach można uzyskać 80%.
Sprawdź nasze dofinansowania
Masz problem z zapisem, pobierz:
Certyfikowany kurs zrównoważonego rozwoju (ESG) z elementami ochrony środowiska (60h - 10 dni)
Zapisz się