Certyfikowany kurs zrównoważonego rozwoju - od podstaw do poziomu zaawansowanego 7 dni

Cena za uczestnika:
5299,00 PLN (netto)
Kod: 2022/2025/ON
On-line, 27 marca 2025 - 30 kwietnia 2025
Poziom: Średniozaawansowany

Kwestie środowiskowe z roku na rok nabierają większego znaczenia w zakresie prowadzenia biznesu. Unia Europejska chce stać się światowym liderem w zakresie ochrony środowiska i łagodzenia skutków ocieplania klimatu. Wdrażając Fit for 55, nakłada coraz to nowe wymogi prawne i formalne na przedsiębiorstwa.

Certyfikowany kurs ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju (60h) jest skierowany do przedsiębiorców, którzy chcą posiadać w swoich zespołach wykształconych w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju specjalistów. Podczas jego trwania dowiedzą się Państwo całego spektrum aktualnych oraz planowanych regulacji w tym zakresie. Swobodnie będziecie się poruszać w środowisku klimatycznym i ESG, zabezpieczając swoje interesy na odpowiednim poziomie i dbając o zrównoważony rozwój.

 

Informacje o kurskie:

  • 7 dni warsztatowych

Kurs kończy się wewnętrznym egzaminem przeprowadzanym w formie online (test jednokrotnego wyboru), czas egzaminu 60 minut.

 

Moduł I - Raportowanie ESG

  • Wprowadzenie
  • Wprowadzenie do pojęcia ESG i związanych z nim uwarunkowań
    • Krótki rys historyczny, CSR a ESG
    • Rola ESG w UE: strategia europejskiego zielonego ładu (green deal) i pakiet fit for 55
    • Rola ESG na rynkach finansowych (inwestycje, kredyty, dofinasowania i ubezpieczenia)
    • Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG)
    • Zmiany klimatu i porozumienie paryskie
  • Europejski Zielony Ład - w tym założenia Fit for 55
  • Omówienie regulacji i standardów związanych z ESG
    • Obecne wymogi ustawy o rachunkowości
    • Regulacje dla instytucji finansowych (NFRD i SFDR)
    • Taksonomia UE (art. 8)
    • CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)
    • CSDD (Corporate Due Diligence)
    • Przegląd innych standardów (ISO 26000, GRI, SASB, TCFD, SIN,) oraz dobrych praktyk rynkowych
  • Ogólne zasady raportowania pozafinansowego i zbieranie danych
  • Omówienie europejskich standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS)
    • Wymagania ogólne i zasady
    • Aspekty środowiskowe (zmiany klimatu, zanieczyszczenie, woda, bioróżnorodność i wykorzystanie zasobów)
    • Aspekty społeczne (pracownicy właśni i w łańcuchu wartości, społeczności lokalne, konsumenci)
    • Aspekty zarządzania
  • Omówienie przebiegu procesu raportowania i zbierania danych ESG
  • Sesja pytań i odpowiedzi
  • Zakończenie

Moduł II -  Ślad węglowy organizacji i produktu

  • Zmiany klimatu – przyczyny i prognozowane skutki w skali Świata i Polski
  • Zmiany na poziomie europejskim: Europejski Zielony Ład, taksonomia zrównoważonej działalności gospodarczej itp.
  • Koncepcja śladu węglowego (carbon footprint)
  • Podstawowe definicje dotyczące obliczania śladu węglowego
  • Omówienie trzech zakresów obliczania śladu węglowego
  • Metodyki i standardy obliczania śladu węglowego oraz przepisy
  • Określenie granic i zasięgu obliczania emisji CO2
  • Źródła danych o emisji CO2 i proces ich zbieranie
  • Źródła wskaźników niezbędnych do wyliczeni emisji z danej działalności
  • Narzędzia i kalkulatory wspierające obliczenia śladu węglowego
  • Przykłady obliczania śladu węglowego dla organizacji i jej procesów
    • Zakres 1 – emisje ze spalanie paliw w autach i kotłach grzewczych, z procesów technologicznych i z wycieków z systemów klimatyzacyjnych
    • Zakres 2 - emisje powstałe przy wytworzeniu zużywanej energii elektrycznej, pary, ciepła i chłodu pochodzących ze źródeł zewnętrznych
  • Działania prowadzące do zmniejszenia wielkości śladu węglowego
  • Neutralizacja śladu węglowego poprzez tzw. carbon offseting
  • Zakończenie: Sesja pytania i odpowiedzi, podsumowanie

Moduł III - Obliczanie śladu węglowego w organizacji – zakres 3

  • Wstęp: przedstawienie prowadzącego, zebranie oczekiwań, przedstawienie programu
  • Zmiany klimatu – przyczyny i prognozowane skutki w skali Świata i Polski
  • Zmiany na poziomie europejskim: Europejski Zielony Ład, taksonomia zrównoważonej działalności gospodarczej itp.
  • Koncepcja śladu węglowego (carbon footprint)
  • Podstawowe definicje dotyczące obliczania śladu węglowego
  • Metodyki i standardy obliczania śladu węglowego oraz przepisy
  • Omówienie zakresów obliczania śladu węglowego
  • Wyznaczanie granic obliczeń
  • Omówienie kategorii zakresu 3 (co obejmują, skąd wziąć dane, liczenie)
    • Zakupione towary i usługi
    • Dobra kapitałowe
    • Emisje związane z energią i paliwami nieujęte w zakresie 1 i 2
    • Transport i dystrybucja (upstream i downstream)
    • Odpady powstałe w wyniku działalności
    • Podróże służbowe
    • Dojazdy pracowników do pracy
    • Wynajęte aktywa (upstream i downstream)
    • Przetwarzanie sprzedanych produktów
    • Użytkowanie sprzedanych produktów
    • Postępowanie ze sprzedanymi produktami po zakończeniu ich użytkowania
    • Franczyzy
    • Inwestycje
  • Źródła danych o emisji CO2 i proces ich zbieranie
  • Angażowanie kontrahentów w zbieranie danych
  • Źródła wskaźników niezbędnych do wyliczeni emisji
  • Narzędzia i kalkulatory wspierające obliczenia śladu węglowego
  • Zasady raportowania śladu węglowego
  • Ślad węglowy firmy a ślad produktu
  • Działania prowadzące do zmniejszenia wielkości śladu węglowego
  • Zakończenie: Sesja pytania i odpowiedzi, podsumowanie

Moduł IV - Taksonomia (CSRD) z uwzględnieniem kwestii związanych z należytą starannością przedsiębiorstw

  • Raportowanie zgodnie z art. 8 Taksonomii.
  • Inwestycja zrównoważona środowiskowo zgodnie z zasadami Taksonomii.
    • Jak określić czy dana działalność gospodarcza wnosi istotny wkład w realizację jednego z celów środowiskowych Taksonomii?
    • Jak określić czy dana działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód dla żadnego z celów środowiskowych Taksonomii?
    • Kiedy dana działalność gospodarcza jest prowadzona zgodnie z minimalnymi wymaganiami związanymi z prawami pracowniczymi oraz prawami człowieka w relacji horyzontalnej?
  • Ogólna charakterystyka Taksonomii, omówienie celów regulacji oraz jej związek z unijną strategią dotyczącą finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej
    • Rozróżnienie pomiędzy działalnością eligible, non-eligible i Taxonomy aligned.
    • Podstawowe zasady raportowania przychódu, CapEx i OpEx zgodnie z Taksonomią.
  • Perspektywy rozwoju Taksonomii oraz jej związek z innymi aktami prawnymi UE
  • Przegląd obowiązków wynikających z projektu dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSDD) oraz dyrektywy o raportowaniu w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD)

Moduł V - Szczegółowe omówienie ESRS w zakresie E – environment (środowisko)

    • ESRS E1 Zmiana klimatu
      • E1-1 Plan do polityki klimatycznej
      • E1-4 Cele związane z łagodzeniem zmiany klimatu i przystosowaniem się do nich
      • E1-5 Zużycie energii i koszyk energetyczny  
      • E1-6 Emisje gazów cieplarnianych zakresów 1, 2 i 3 brutto oraz całkowite emisje gazów cieplarnianych  
      • E1-7 Projekty usuwania gazów cieplarnianych i ograniczania emisji gazów cieplarnianych finansowane za pomocą jednostek emisji dwutlenku węgla np. offsetowanie za pomocą sadzenia drzew
      • E1-8 Wewnętrzne ustalanie kosztów emisji gazów cieplarnianych  
      • E1-9 Przewidywane skutki finansowe wynikające z istotnych ryzyk fizycznych i ryzyk przejścia oraz potencjalnych możliwości związanych z klimatem 
    • ESRS E2 Zanieczyszczenie
      • E2-1 Polityki związane z zanieczyszczeniem  
      • E2-2 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z zanieczyszczeniem  
      • E2-3 Cele związane z zanieczyszczeniem  
      • E2-4 Zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby  
      • E2-5 Substancje potencjalnie niebezpieczne i substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (szczególnie szkodliwe)
      • E2-6 Przewidywane skutki finansowe wynikające z oddziaływań, ryzyka i możliwości związanych z zanieczyszczeniem 
    • ESRS E3 Woda i zasoby morskie
      • E3-1 Polityki związane z wodą i zasobami morskimi  
      • E3-2 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z wodą i zasobami morskimi  
      • E3-3 Cele związane z wodą i zasobami morskimi  
      • E3-4 Zużycie wody  
      • E3-5 Przewidywane skutki finansowe wynikające z oddziaływań, ryzyka i możliwości związanych z wodą i zasobami morskimi
    • ESRS E4 Różnorodność biologiczna i ekosystemy
      • E4-1 Plan transformacji w zakresie różnorodności biologicznej i ekosystemów oraz uwzględnienie różnorodności biologicznej i ekosystemów w strategii i modelu biznesowym  
      • E4-2 Polityki związane z różnorodnością biologiczną i ekosystemami
      • E4-3 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z różnorodnością biologiczną i ekosystemami  
      • E4-4 Cele związane z różnorodnością biologiczną i ekosystemami
      • E4-5 Mierniki oddziaływania związane ze zmianą w zakresie różnorodności biologicznej i ekosystemów  
      • E4-6 Przewidywane skutki finansowe wynikające z ryzyk i możliwości związanych z bioróżnorodnością i ekosystemami  
    • ESRS E5 Wykorzystanie zasobów oraz gospodarka o obiegu zamkniętym
      • E5-1 Polityki związane z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym
      • E5-2 Plany działania z przypisanymi osobami oraz zasobami związane z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym  
      • E5-3 Cele związane z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym
      • E5-4 Wpływy zasobów  
      • E5-5 Wypływy zasobów  
      • E5-6 Przewidywane skutki finansowe wynikające z oddziaływań, ryzyka i możliwości związanych z wykorzystaniem zasobów oraz gospodarką o obiegu zamkniętym 

Moduł VI - Szczegółowe omówienie ESRS w zakresie S – social (społeczeństwo)

  • ESRS S1 WŁAŚNI PRACOWNICY

    • Strategia
    • ESRS 2 SBM-2 Dialog z pracownikami oraz zbieranie ich oczekiwań i opini
    • Zarządzanie oddziaływaniem, ryzykiem i możliwościami
      • S1-1 Polityki związane z własną siłą roboczą
      • S1-2 Procedury współpracy z własnymi pracownikami i przedstawicielami pracowników w zakresie oddziaływania   
      • S1-3 Procesy niwelowania negatywnych oddziaływań i kanały zgłaszania problemów przez pracowników jednostki   
      • S1-4 Podejmowanie działań dotyczących istotnych oddziaływań na własnych pracowników oraz stosowanie podejść służących ograniczeniu istotnego ryzyka i wykorzystywaniu istotnych możliwości związanych z własną siłą roboczą oraz skuteczność tych działań   
    • Cele
      • S1-5 Cele dotyczące zarządzania istotnymi negatywnymi oddziaływaniami, zwiększania pozytywnych oddziaływań i zarządzania istotnym ryzykiem i istotnymi możliwościami
    • Mierniki
      • S1-6 Charakterystyka pracowników jednostki   
      • S1-7 Charakterystyka osób niebędących pracownikami stanowiących własnych pracowników jednostki   
      • S1-8 Zakres rokowań zbiorowych i dialogu społecznego
      • S1-9 Wskaźniki różnorodności   
      • S1-10 Odpowiednie płace
      • S1-11 Ochrona socjalna
      • S1-12 Osoby z niepełnosprawnościami   
      • S1-13 Wskaźniki dotyczące szkoleń i rozwoju umiejętności   
      • S1-14 Wskaźniki bezpieczeństwa i higieny pracy   
      • S1-15 Wskaźniki równowagi między życiem zawodowym a prywatnym   
      • S1-16 Wskaźniki wynagrodzeń (luka płacowa i całkowite wynagrodzenie)   
      • S1-17 Incydenty, skargi i poważne oddziaływania na przestrzeganie praw człowieka

    ESRS S2 PRACOWNICY W ŁAŃCUCHU WARTOŚCI

    • Strategia
    • ESRS 2 SBM-2 Interesy i opinie pracowników w łańcuchu wartości są znane i brane pod uwagę
    • Zarządzanie oddziaływaniem, ryzykiem i możliwościami
      • S2-1 Polityki związane z pracownikami w łańcuchu wartości   
      • S2-2 Procesy współpracy z osobami wykonującym pracę w łańcuchu wartości w zakresie oddziaływań   
      • S2-3 Procesy niwelowania negatywnych oddziaływań i kanały zgłaszania problemów przez pracowników w łańcuchu wartości   
      • S2-4 Podejmowanie działań dotyczących istotnych oddziaływań na osoby wykonujące pracę w łańcuchu wartości oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnymi ryzykami i wykorzystywaniu istotnych możliwości związanych z osobami wykonującymi pracę w łańcuchu wartości oraz skuteczność tych działań   
    • Cele
      • S2-5 Cele dotyczące zarządzania istotnymi negatywnymi oddziaływaniami, zwiększania pozytywnych oddziaływań i zarządzania istotnym ryzykiem i istotnymi możliwościami   

    ESRS S4 KONSUMENCI I UŻYTKOWNICY KOŃCOWI

    • Strategia
    • ESRS 2 SBM-2 Interesy i opinie konsumentów i użytkowników końcowych w łańcuchu wartości są znane i brane pod uwagę
    • Zarządzanie oddziaływaniem, ryzykiem i możliwościami
      • S4-1 Polityki związane z konsumentami i użytkownikami końcowymi
      • S4-2 Procesy współpracy w zakresie oddziaływań z konsumentami i użytkownikami końcowymi   
      • S4-3 Procesy remediacji negatywnych oddziaływań i kanały zgłaszania problemów przez konsumentów i użytkowników końcowych   
      • S4-4 Podejmowanie działań dotyczących istotnych oddziaływań na konsumentów i użytkowników końcowych oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnym ryzykiem i wykorzystywaniu istotnych możliwości związanych z konsumentami i użytkownikami końcowymi oraz skuteczność tych działań   
    • Cele
      • S4-5 Cele dotyczące zarządzania istotnymi negatywnymi oddziaływaniami, zwiększania pozytywnych oddziaływań i zarządzania istotnym ryzykiem i istotnymi możliwościami

Moduł VII - Szczegółowe omówienie ESRS w zakresie G – Governence (Ład korporacyjny)

  • Podstawowe ujawnienia oraz G - goverance (zarządzanie/ład korporacyjny)

    • ESRS 2 UJAWNIENIA OGÓLNE

    Zarządzanie

    • GOV-1 Role w kontekście ESG (np. dla członków zarządu i niżej)
    • GOV-2 System przepływu informacji w temacie ESG
    • GOV-3 Pensje członków zarządu lub innych pracowników zależne od wyników ESG
    • GOV-5 System analizy i kontroli ESG

    Strategia

    • SBM-2 Identyfikacja, dialog i uwzględnianie oczekiwań zainteresowanych stron
    • SBM-3 Analiz oddziaływań, ryzyk i możliwości (szans) związanych z wdrażaniem działań ESG

    Polityki i działania

    • MDR-P Polityki w celu zarządzania istotnymi kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem
    • MDR-A Plany działań w odniesieniu do istotnych kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem

    Mierniki i cele

    • MDR-M Cele ESG i przypisane im wskaźniki w odniesieniu do istotnych kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem
    • MDR-T Proces monitorowania skuteczności polityk i działań z wykorzystaniem celów
    • ESRS G1 PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ        

    Zarządzanie      

    • ESRS 2 GOV-1 Rola organów administrujących, nadzorczych i zarządzających   
    • G1-1 Kultura korporacyjna i Polityki prowadzenia działalności gospodarczej i kultura korporacyjna (np. zgłaszanie łamania przepisów, przeciwdzialenie korupcji, ochrona sygnalistw, dobrostan zwięrząt)
    • G1-2 Zarządzanie stosunkami z dostawcami  (np. polityki uczciwego zachowania wobec dostawców, terminowej patności)
    • G1-3 Zapobieganie korupcji i przekupstwu oraz ich wykrywanie (np. procedury, szkolenia)

    Mierniki

    • G1-4 Potwierdzony incydent korupcją lub przekupstwem   
    • G1-5 Wpływ polityczny i działalność lobbingowa   
    • G1-6 Praktyki płatnicze      

Termin i czas trwania

27 marca 2025: 10:00 - 15:00

28 marca 2025: 10:00 - 15:00

31 marca 2025: 10:00 - 15:00

8 kwietnia 2025: 10:00 - 15:00

9 kwietnia 2025: 10:00 - 15:00

29 kwietnia 2025: 10:00 - 15:00

30 kwietnia 2025: 10:00 - 15:00

Masz pytanie o to szkolenie?

tel: 22 299 23 23
tel: 690 017 860
szkolenia@pcdk.pl

Wszystkie nasze szkolenia objęte są możliwością pozyskania dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych oraz Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

Regionalne programy (RP) pozwalają na sfinansowanie usług rozwojowych wybranych w Bazie Usług Rozwojowych. Dzięki nim przedsiębiorcy i pracownicy mikro, małych i średnich firm oraz osoby indywidualne w całym kraju mogą otrzymać nawet 100 proc. dofinansowania na wybrane przez siebie usługi szkoleniowe i doradcze. Więcej informacji znajdziesz na stronach https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ oraz https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl

Krajowy Fundusz Szkoleń wspiera pracodawców, którzy chcą inwestować w kapitał ludzki. Wnioski należy składać w Powiatowym Urzędzie Pracy, właściwym dla siedziby przedsiębiorstwa. Nabory ogłaszają urzędy. Poziom dofinansowania to dla mikro przedsiębiorcy poziom aż 100%. W pozostałych mały, średnich i dużych przedsiębiorstwach można uzyskać 80%.

Sprawdź nasze dofinansowania

Masz problem z zapisem, pobierz:

Certyfikowany kurs zrównoważonego rozwoju - od podstaw do poziomu zaawansowanego 7 dni

Zapisz się
Cena:

Osoba zgłaszająca

Dane uczestników

Dane do faktury (Nabywca)

Dodatkowe informacje

Warunki uczestnictwa

wymagane*