Zobacz: poziom podstawowy, poziom zaawansowany
Kwestie holistycznego podejścia, kompetencji wyższego rzędu: twardych i interpersonalnych ("miękkich"), z roku na rok nabierają większego znaczenia, w zakresie przetrwania w biznesie. W dobie dynamicznych zmian i rozwoju AI, chcąc stać się niezastąpionym liderem, warto posiąść wiedzę oraz umiejętności, gwarantujące teraz i w przyszłości bycie produktywnym.
Certyfikowana Ścieżka rozwoju Lidera Jakości i Niezawodności – poziom średnio zaawansowany [84h], skierowana jest do osób przedsiębiorczych, które chcą zdobyć praktyczną oraz skondensowaną wiedzę w zakresie obejmującym jakość i niezawodność. Podczas trwania dowiedzą się Państwo całego spektrum aktualnych oraz planowanych działań w tym zakresie. Swobodnie będziecie się poruszać w każdym otoczeniu biznesowym, zabezpieczając swoje interesy na odpowiednim poziomie i dbając o zrównoważony rozwój.
Moduł 1/5: Leadership w Jakości ZJ5-Z, czyli jak zarządzać Jakością poprzez kompetencje interpersonalne („miękkie”) - poziom średnio zaawansowany – 3 dni.
Zarządzanie zespołem przez autorytet:
1. Wstęp:
2. Właściwe skomunikowanie się z każdą osobą na świecie za pomocą modelu DISC (DISA) D3 [TEAMS (test psychometryczny Mereditha-Belbina), VALUES (praca na kontrakcie), BAI (motywacja, 6 sił napędowych)], Williama Moultona Marstona:
3. Model kwadratu komunikacyjnego według Friedemanna Schulza von Thuna:
4. Sztuka perswazji i wywierania wpływu – Przywództwo/ Autorytet/ Charyzma:
a. Prawo rewanżu.
b. Prawo kontrastu.
c. Prawo sympatii.
d. Prawo pozytywnych skojarzeń.
e. Prawo konsekwencji.
f. Prawo limitu.
g. Prawo konformizmu.
h. Prawo autorytetu.
5. Rozwiązywanie konfliktów - test psychometryczny, style i przepracowywanie konfliktów wg Christophera W. Moore’a:
6. Rola autorytetu:
7. Ćwiczenia praktyczne.
8. Zarządzanie stresem i kontrolowanie emocji - Samoregulacja i przepracowywanie stresu wg modelu Paula D. Macleana:
9. Skuteczna komunikacja pisemna - np.: mail'e, sms'y, insrukcje, ogłoszenia:
Moduł 2/5: Leadership ZJ6-S – poziom specjalny – superwizja, coaching oraz najbardziej aktualne metody behawioralne z perspektywy NVC Marshala Bertrama Rosenberga – 3 dni.
Behawiorystyka:
1. Wstęp:
2. NVC w praktyce, czyli Nonviolent Communication, po polsku Porozumienie bez Przemocy (PBP), dr Marshala Bertrama Rosenberga:
3. Model WWKD, 4 kroków przełamywania strachu przed zmianą.
4. Style odczuwania i uczenia się – test psychometryczny:
5. Model neurologiczny dr Roberta Dilts'a:
6. Piramida uczenia się wg Bruce'a Hylanda:
7. Delegowanie zadań wg Kennetha Blanchard'a:
8. Checklista 116 kompetencji "miękkich" oraz tworzenie matrycy kompetencji pracowniczych:
9. Test – czy jestem dobrym liderem?:
10. Test psychometryczny określający poziom asertywności:
11. Test psychometryczny Le Senne'a i dr Hartmanna:
12. Okno Johari pokazujące otwartość na świat, otwartość w dialogu:
13. Metodyka Hoshin Kanri w zarządzaniu sobą:
14. Kaizen w życiu każdego z nas – jaki jest najmniejszy krok w pracy i w domu aby zacząć już dziś? – ćwiczenia poglądowe.
15. Coaching pracownika w praktyce - checklista i pytania:
Moduł 3/5: Lider Jakości ZJ7, czyli zarządzanie ryzykiem produktu poprzez DFMEA – Design Failure Mode Effect Analysis – Analiza Przyczyn i Skutków Wad Produktu. Edycja 1-sza AIAG i VDA QMC (edycja 5-ta AIAG), czerwiec 2019. 1st edition by AIAG & VDA QMC (5th by AIAG), june 2019 – 2 dni.
1. Wprowadzenie do analizy ryzyka:
2. Zapewnienie i doskonalenie jakości a działania korygujące / zapobiegawcze, FMEA jako narzędzie ciągłej poprawy jakości - PDCA.
3. Organizacja analizy DFMEA, niezbędne zasoby, rola zespołu.
4. FMEA produktu (DFMEA):
5. Przygotowanie danych wejściowych dla DFMEA - informacje nt. niezgodności, specyfikacje wyrobu i procesu.
6. Projektowanie działań doskonalących, warianty działań (działania adresowane wadzie a działania adresowane przyczynie).
7. Narzędzia pomocnicze: burza mózgów, wykres Ishikawy, 5Why.
9. Dobór wskaźników: Z (Znaczenia - Szkodliwości - Severity), C (Częstości - Occurrence), W (Wykrywalności - Detection) wg wytycznych FMEA 1st Edition; interpretacja AP - Wskaźnika Priorytetu Akcji (Action Priority).
10. Podstawowe problemy organizacji pracy zespołu DFMEA.
11. Opracowanie skali SOD typowej dla firmy i wskaźnika AP.
12. Koszty nie prowadzenia FMEA.
13. Priorytet dla błędów o wysokich wagach.
14. Dokumentowanie realizacji działań.
15. Ocena skuteczności działań.
16. Case study – gotowe, wykonane DFMEA, na przykładzie trenera, rozdane i omówione.
Moduł 4/5: Lider Jakości ZJ8, czyli zarządzanie ryzykiem procesu poprzez PFMEA – Process Failure Mode Effect Analysis – Analiza Przyczyn i Skutków Wad Procesu. Edycja 1-sza AIAG i VDA QMC (edycja 5-ta AIAG), czerwiec 2019. 1st edition by AIAG & VDA QMC (5th by AIAG), june 2019 – 2 dni.
1. Wprowadzenie do analizy ryzyka:
2. Zapewnienie i doskonalenie jakości a działania korygujące / zapobiegawcze, PFMEA jako narzędzie ciągłej poprawy jakości - PDCA.
3. Organizacja analizy PFMEA, niezbędne zasoby, rola zespołu.
4. FMEA dla procesu (PFMEA):
5. Przygotowanie danych wejściowych dla PFMEA - informacje nt. niezgodności, specyfikacje wyrobu i procesu.
6. Projektowanie działań doskonalących, warianty działań (działania adresowane wadzie a działania adresowane przyczynie).
7. Narzędzia pomocnicze: burza mózgów, wykres Ishikawy, 5Why.
9. Dobór wskaźników: Z (Znaczenia - Szkodliwości - Severity), C (Częstości - Occurrence), W (Wykrywalności - Detection) wg wytycznych FMEA 1st Edition; interpretacja AP - Wskaźnika Priorytetu Akcji (Action Priority).
10. Podstawowe problemy organizacji pracy zespołu PFMEA.
11. Koszty nie prowadzenia FMEA.
12. Priorytet dla błędów o wysokich wagach.
13. Dokumentowanie realizacji działań.
14. Ocena skuteczności działań.
15. Case study – gotowe, wykonane PFMEA, na przykładzie trenera, rozdane i omówione.
Moduł 5/5: Lider Jakości ZJ9 – APQP (Advanced Product Quality Planning – zaawansowane planowanie jakości produktu), CP (Control Plan – plan kontroli) i PPAP (Production Part Approval Process – proces akceptacji części produkcyjnych) - zaawansowane planowanie jakości – 2 dni.
1. Podstawowe zasady systemu zarządzania produkcją w branży motoryzacyjnej.
2. Źródła wymagań: normy, specyfikacje, podręczniki IATF, CSR (Customer Specific Requirements - specyficzne wymagania klientów - głównych firm motoryzacyjnych).
3. Ideologia APQP - zarządzania wdrożeniami nowych wyrobów; etapy:
4. Typowe techniki, narzędzia i dokumenty:
5. PPAP - omówienie najważniejszych zagadnień:
6. Informacja o innych stosowanych technikach i narzędziach.
7. Prezentacja przykładowej procedury wdrażania nowych projektów według APQP wraz z PPAP dla klienta i od dostawców.
8. Podsumowanie szkolenia.