Polska Strefa Inwestycji

Cena:
590,00 PLN (netto)
Kod: 1831/2025/ON
On-line, 29 stycznia 2025 - 29 stycznia 2025
Poziom: Średniozaawansowany

1. Polska Strefa inwestycji

  • Rys historyczny i zmiany związane w globalnym podatkiem minimalnym (PILAR II)
  • Podstawy prawne
  • Ogólne założenia nowego systemu wspierania nowych inwestycji
  • Zalety i wady korzystania podejmowania inwestycji w ramach Polskiej Strefy inwestycji
  • Organ właściwy w sprawie wspierania nowej inwestycji
  • Zarządzający obszarem

2. Decyzje o wsparciu:

  • Decyzja o wsparciu a „Zezwolenie” na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE
  • Podmiot wydający decyzję o wsparciu
  • Czas obowiązywania decyzji o wsparciu
    • Sposób ustalania terminu obowiązywania decyzji o wsparciu dla danej inwestycji
  • Warunki wydania decyzji o wsparciu
    • Kryteria ilościowe
    • Kryteria jakościowe
    • Rodzaje działalności gospodarczej, na które nie jest wydawana decyzja o wsparciu
  • Sposób weryfikacji spełniania wymagań
  • Treść decyzji o wsparciu
  • Warunki zawarte w decyzji o wsparciu
  • Wygaśnięcie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego
  • Uchylenie, zmiana, stwierdzenie wygaśnięcia decyzji o wsparciu
  • Obowiązek zwrotu pomocy publicznej w przypadku uchylenia decyzji o wsparciu
  • Kontrola realizacji warunków określonych w decyzji o wsparciu
  • Wniosek o wydanie decyzji o wsparciu

3. Zasady prowadzenia działalności na podstawie decyzji o wsparciu:

  • Jak obliczyć wielkość przysługującej pomocy publicznej
    • lokalizacja inwestycji – mapa pomocy regionalnej,
    • wielkość przedsiębiorcy, a poziom intensywności pomocy publicznej,
    • duże projekty inwestycyjne,
  • Pomoc publiczna w oparciu o Decyzję o wsparciu
    • warunki udzielania pomocy publicznej
    • maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej, której można udzielić przedsiębiorcy
    • sposób ustalania wielkości dopuszczalnej pomocy publicznej w przypadku prowadzenia działalności na podstawie więcej niż jednej decyzji o wsparciu
  • Decyzja o wsparciu jako podstawa korzystania ze zwolnień w podatkach dochodowych
  • Definicja pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego (obniżenia podstawy opodatkowania),
  • Moment rozpoczęcia korzystania ze wsparcia publicznego
  • Obowiązki związane z prowadzeniem ksiąg podatkowych przez przedsiębiorców korzystających ze wsparcia
  • Łączenie pomocy publicznej na nową inwestycję

4. Wydatki kwalifikowane uprawniające do korzystania z pomocy publicznej:

  • okres ponoszenia kosztów kwalifikowanych a termin zakończenia inwestycji
  • minimalne nakłady inwestycyjne,
  • minimalne i maksymalne nakłady inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą:
    • nabycie lub wytworzenie środków trwałych,
    • inwestycje odtworzeniowe,
    • nieruchomości i prawo użytkowania wieczystego gruntów,
    • leasing, najem, dzierżawa środków trwałych,
    • używane środki trwałe,
    • wartości niematerialne i prawne,
    • koszty kwalifikowane do objęcia pomocą publiczną ze względu na utworzenie nowych miejsc pracy.
  • kwalifikacja wydatków do „kosztów inwestycji” (odsetki, prowizje, różnice kursowe),
  • moment poniesienia wydatków kwalifikowanych,

5. Ustalanie dochodu bądź straty w działalności zwolnionej:

  • kwalifikacja przychodów w oparciu o decyzję o wsparciu
    • przedmiot działalności określony w treści zezwolenia wg klasyfikacji PKWiU oraz aspekt terytorialny wytworzenia
    • usługi kompleksowe, takie jak np. usługi transportowe, montażowe i instalacyjne, wdrożeniowe, serwisowe itp.
    • przychody uzyskiwane z tytułu sprzedaży m.in. odpadów, toolingu, refakturowania usług obcych, sprzedaży „zestawów” zawierających zarówno wyrób strefowy / decyzyjny jak i towar handlowy
    • kwalifikacja przychodów finansowych i operacyjnych m.in. odsetek, różnic kursowych, premii i bonusów, sprzedaży środków trwałych, odszkodowań i kar umownych,
  • problematyka stosowania przepisów o cenach transferowych dla celów ustalenia wielkości dochodu zwolnionego:
    • zasada ceny rynkowej
    • metody weryfikacji cen
    • produkcja wyrobów lub świadczenie usług przy współudziale stałego zakładu położonego poza terenem określonym w decyzji o wsparciu
    • korekta cen transferowych
  • zasady kwalifikacji kosztów bezpośrednich danego źródła przychodów
    • techniczny koszt wytworzenia wyrobu,
    • cena nabycia towaru handlowego
    • koszt nabycia refakturowanych usług
    • nieumorzona wartość początkowa likwidowanego środka trwałego
    • wyszacowany koszty wytworzenia odpadów
  • przyporządkowanie kosztów pośrednich w sposób bezpośredni do danego rodzaju działalności,
  • dopuszczalność stosowania tzw. kluczy bezpośredniego podziału kosztów (klucze alokacji) opartych na rzeczywistym zużyciu, rozdysponowaniu danego kosztu pomiędzy rodzaje prowadzonej działalności,
  • podział kosztów pośrednich wspólnych dla obu zakresów działalności proporcją przychodową
  • konieczność rachunkowego wyodrębnienia przychodów i kosztów związanych z działalnością zwolnioną i opodatkowaną w celu ustalenia dochodu (bądź straty) zwolnionego oraz opodatkowanego
  • obowiązek wyodrębnienia organizacyjnego działalności zwolnionej
  • zakaz rozliczania straty/dochodu uzyskanego na działalności zwolnionej ze stratą/dochodem uzyskanym na działalności opodatkowanej
  • brak możliwości odliczenia straty na działalności zwolnionej w kolejnych latach
  • prawidłowe wykazanie dochodu lub straty z działalności zwolnionej w deklaracji podatkowej
  • problem rozliczania pomocy publicznej w przypadku posiadania dwóch lub więcej decyzji o wsparciu,
  • mała klauzula obejścia prawa podatkowego,

6. Dyskontowanie wydatków kwalifikowanych i pomocy publicznej:

  • czym jest dyskontowanie i na czym polega,
  • ustalanie stopy dyskontowej
  • dyskontowanie pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych:
    • moment uzyskania Decyzji o wsparciu,
    • moment poniesienia wydatku,
    • moment otrzymania pomocy,
  • Omówienie na przykładach działania dyskontowania
  • Prezentacja modelu dyskontującego