Przegląd podatkowy VAT, CIT, PIT (KSEF; JPK_PIT, JPK_CIT) Najnowsze pakiety deregulacyjne – nowe obowiązki od 1 stycznia 2026r

Cena za uczestnika:
590,00 PLN (netto)

390 ,00 PLN dla posiadający abonament PCDK Tax, więcej >
Kod: 2459/2025/ON
On-line, 1 września 2025 - 1 września 2025

Szkolenie stanowi kompleksowy przegląd nadchodzących zmian w podatkach dochodowych (CIT, PIT) oraz podatku VAT, ze szczególnym uwzględnieniem nowych obowiązków sprawozdawczych, takich jak JPK_CIT, JPK_PIT oraz wdrożenie obowiązkowego KSeF. Uczestnicy zapoznają się z najnowszymi regulacjami prawnymi wchodzącymi w życie od 2025 i 2026 roku, w tym z wymaganiami dotyczącymi struktury ksiąg rachunkowych, ewidencji środków trwałych, a także zmianami wynikającymi z pakietów deregulacyjnych. Szkolenie ma charakter praktyczny – pokazuje, jak przygotować się organizacyjnie i technicznie do nadchodzących obowiązków oraz minimalizować ryzyko sankcji.

PROGRAM:

I.  Zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2025r. -  JPK-CIT – nowy obowiązek sprawozdawczy od 2025 r. i w latach następnych

1. Podstawy prawne wprowadzenia zmian i ich uzasadnienie

2. Harmonogram wprowadzania zmian w latach 2025-2026 – jak przygotować się praktycznie do realizacji nowego obowiązku sprawozdawczego?

3. Podmioty zwolnione z obowiązku raportowania JPK_CIT

4. Sankcje za niewdrożenie nowych obowiązków

5. Czy obligatoryjny roczny JPK_CIT znosi obowiązek przesyłania na żądanie JPK_CIT w trakcie roku?

6. Czy trzeba zmieniać zakładowy plan kont i politykę rachunkowości aby wdrożyć nowe przepisy?

7. Rodzaje kont podlegających raportowania

8. Powiązanie JPK_CIT z systemem KSEF, JPK_VAT i elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi (kwestia porównywalności danych)

9. Prezentacja struktur JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR

10. Omówienie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dodatkowych danych o które trzeba uzupełniać księgi rachunkowe od 2025 r., celem wypełnienia obowiązku obligatoryjnego raportowania – kiedy księgi należy uzupełnić dodatkowo o:

  • dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika (numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany)
  • w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
  • znaczniki identyfikujące konta ksiąg (znaczniki podatkowe i bilansowe)
  • dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej
  • różnice między wynikiem podatkowym a bilansowym podatnika

11. Czy w ramach JPK_CIT trzeba raportować dane o kontach „nieaktywnych” (na których brak salda w danym okresie sprawozdawczym)?

12. Możliwość podziału plików struktury JPK_KR_PD na mniejsze części

13.  Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych w JPK CIT:

  • Podstawowe zasady prowadzenia ewidencji,
  • typy różnic pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym (tj. różnice stałe oraz różnice przejściowe)
  • co z wieloletnią amortyzacją – jak pozyskać niezbędne ale historyczne dane do uzupełnienia, które na moment wprowadzenia do ewidencji ŚT i WNiP nie były wymagane?

14. Czy nowe dane podaje się w odniesieniu do poszczególnych transakcji ujętych w księgach rachunkowych czy zbiorczo?

15. Czy dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej podaje się w odniesieniu do poszczególnych WNiP czy zbiorczo?

16. Jakie księgi należy uzupełnić w zakresie realizacji nowego obowiązku? (różnica pomiędzy zmianami w Księdze Głównej i księgach pomocniczych a schemami JPK),

17.  gdzie należy kwalifikować przychody zwolnione (jako NPP czy PNPO)?

18. Co w przypadku, gdy pomiędzy datą przekazania, a datą zatwierdzenia SF w księgach zajdą zmiany wpływające na podatek dochodowy?

II. Planowane zmiany w zakresie JPK_PIT od 2026r.

  • Terminy wejścia w życie nowych przepisów
  • Założenia dotyczące struktur:
  • JPK_PKPiR,
  • JPK_EWP
  • JPK_ST

III. Zmiany w podatku VAT od 2026r - przygotowanie do zmian w zakresie obowiązkowego KseF od 2026 r. – najnowszy założenia nowelizacji ustawy o KSEF zgodnie z komunikatem Ministerstwa Finansów z 12.04.2025r.

  • Terminy wejścia w życie obowiązkowego KSEF
  • Zasady działania nowego KSEF
  • Nowa struktura FA(3)
  • Certyfikaty bezpieczeństwa
  • Offline24
  • Aplikacja mobilna KSEF
  • Ułatwienia przy wystawianiu faktur masowych
  • Faktury VAT RR
  • Faktury dla konsumentów
  • Podatnicy „wykluczeni cyfrowo”
  • Odroczenie do 31.12.2026 r.:
    • możliwości wystawiania faktur z kas rejestrujących,
    • brak kar za błędy związane z fakturowaniem za pośrednictwem KSeF,
    • brak obowiązku podawania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury (również tych wykonanych w mechanizmie podzielonej płatności (MPP).

IV. Zmiany w podatku VAT od 1 kwietnia 2025r.

  • Zmiany w stawkach podatku VAT
  • Brak obowiązku integracji kas online z terminalem płatniczym

V. Najnowsze pakiety deregulacyjne – nowe obowiązki od 1 stycznia 2026r.:

1. Pierwszy pakiet deregulacyjny przyjęty przez Sejm 24.04.2025r.:

  • Kontrole w przedsiębiorstwach nie mogą paraliżować działalności gospodarczej firm, dlatego zmiany obejmą:
    • skrócenie maksymalnego czasu kontroli u mikroprzedsiębiorców z 12 do 6 dni
    • wprowadzenie obowiązku doręczenia przedsiębiorcy, przed wszczęciem kontroli, wstępnej listy informacji i dokumentów
    • dostosowanie częstotliwości planowych kontroli do zidentyfikowanego stopnia ryzyka związanego z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością (w przypadku niskiego ryzyka kontrola będzie przeprowadzana nie częściej niż raz na 5 lat, średniego – raz na 3 lata, a wysokiego – tak często, jak jest to wymagane dla zapewnienia przestrzegania przepisów)
    • dopuszczenie możliwości wniesienia sprzeciwu wobec czynności kontrolnych
  • doprecyzowanie zasad liczenia karencji odnoszącej się do możliwości ponownego skorzystania z tzw. Małego ZUS Plus
  • brak konieczności przedkładania w urzędzie dokumentu prokury lub pełnomocnictwa, jeżeli umocowanie można wykazać w oparciu o dostępne publicznie rejestry (KRS, CEIDG)
  • odpowiednie vacatio legis projektów ustaw nakładających obowiązki na przedsiębiorców (6 miesięcy)
  • zasadę równoważenia obowiązków administracyjnych (tzw. „one in, one out”), każdy nowy obowiązek dla firm będzie wiązał się z koniecznością likwidacji innego obciążenia w tym samym lub zbliżonym obszarze
  • obowiązkową ocenę skutków regulacji ex post po 2 latach od wejścia w życie aktu prawnego, w przypadku braku możliwości przeprowadzenia konsultacji publicznych
  • możliwość zawierania umowy leasingu w formie dokumentowej.

2) pakiet deregulacyjny przyjęty przez Radę Ministrów 6 maja 2025r. dotyczący zmian w podatkach:

  • Wydłużone vacatio legis – nowe przepisy Ordynacji podatkowej zakładają, że niekorzystne zmiany dla podatników będą wchodzić w życie po minimum sześciu miesiącach od ich uchwalenia.
  • Wyższy limit zwolnienia z VAT – limit zwolnienia podmiotowego z VAT zostanie podniesiony z 200 tys. zł do 240 tys. zł. Zasada proporcjonalności nadal będzie obowiązywać w przypadku działalności rozpoczętej w trakcie roku.
  • Likwidacja obowiązku publikowania strategii podatkowej – duzi podatnicy CIT zostaną zwolnieni z obowiązku przygotowywania i publikowania strategii podatkowej, co ma ograniczyć ich obciążenia administracyjne.

Termin i czas trwania

1 września 2025: 10:00 - 15:00

Masz pytanie o to szkolenie?

tel: 22 299 23 23
tel: 690 017 860
szkolenia@pcdk.pl

Wszystkie nasze szkolenia objęte są możliwością pozyskania dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych oraz Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

Regionalne programy (RP) pozwalają na sfinansowanie usług rozwojowych wybranych w Bazie Usług Rozwojowych. Dzięki nim przedsiębiorcy i pracownicy mikro, małych i średnich firm oraz osoby indywidualne w całym kraju mogą otrzymać nawet 100 proc. dofinansowania na wybrane przez siebie usługi szkoleniowe i doradcze. Więcej informacji znajdziesz na stronach https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ oraz https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl

Krajowy Fundusz Szkoleń wspiera pracodawców, którzy chcą inwestować w kapitał ludzki. Wnioski należy składać w Powiatowym Urzędzie Pracy, właściwym dla siedziby przedsiębiorstwa. Nabory ogłaszają urzędy. Poziom dofinansowania to dla mikro przedsiębiorcy poziom aż 100%. W pozostałych mały, średnich i dużych przedsiębiorstwach można uzyskać 80%.

Sprawdź nasze dofinansowania

Masz problem z zapisem, pobierz:

Przegląd podatkowy VAT, CIT, PIT (KSEF; JPK_PIT, JPK_CIT) Najnowsze pakiety deregulacyjne – nowe obowiązki od 1 stycznia 2026r

Zapisz się
Cena:

Osoba zgłaszająca

Dane uczestników

Dane do faktury (Nabywca)

Warunki uczestnictwa

wymagane*